Kafé + ungdom = sambruk

I Budstikka 18. november kunne vi lese at flere melder seg på i diskusjonen om Artista. Det er flott at såpass mange engasjerer seg, men debattinnleggene må bygges på fakta. Så jeg bestemte for å ta turen ned til Høl i CV-en for å sjekke ut hvordan det faktisk sto til på Kadettangen.

– Kafeen er på ingen måte nedlagt, det var bare nødvendig med en ordentlig oppussing for å tilfredsstille dagens krav og behov, skriver innsenderen om den tidligere kafeen Artista på Kadettangen. Foto: Privat

Innsender tar dessverre feil når hun skriver at Artista har blitt til et ungdomshus hvor eldre ikke føler seg hjemme.

1. Det er ingenting som er ferdig inne i bygget, og da kan det i hvert fall ikke argumenteres for at det per i dag er blitt et ungdomshus. De holder med å få på plass kjøkken mens vi snakker og håper å kunne åpne rundt nyttår.

2. Hele ideen er at det skal være et kafétilbud på dagtid, og at det legges opp til møteplass for uorganisert ungdom på kveldstid. Det vil si at de som benytter seg av muligheten til å ta seg en kopp kaffe eller noe å spise på dagtid, ikke vil merke at det er aktivitet på kveldstid. Dette kan enkelt gjøres ved at ungdom tar frem og rydder bort utstyret de bruker på kveldstid. Problem løst.

3. De ansatte på Høl i CV-en hadde fått med seg innleggene angående bygget i Budstikka. Beskjeden jeg fikk var ganske klar: «Vi har ikke sett en eneste ungdom her utenom arrangementer som for eksempel Rap Clinic».

– Det er ingenting som er ferdig inne i bygget, og da kan det i hvert fall ikke argumenteres for at det per i dag er blitt et ungdomshus, skriver innsenderen. Foto: Privat

Jeg tror alle har beste intensjon i minne når man skriver debattinnlegg, men noen ganger er det greit å ha konkrete fakta, erfaringer og ikke minst bilder til å begrunne sin argumentasjon.

Alle som ser disse bildene vi har tatt, vil skjønne at det per i dag ikke er mulig å oppholde seg inne i bygget, og at dette er grunnen til at man ikke har kunnet sitte der inne.

Kafeen er på ingen måte nedlagt, det var bare nødvendig med en ordentlig oppussing for å tilfredsstille dagens krav og behov.

For å sitere Kenneth Strand, som er kontaktpersonen til Høl i CV-en: «Vi har jo besøk av eldre innom hver dag som er superfornøyde og gleder seg til vi åpner inne».

Bedre kan det neppe sies.

Martin Strømme er leder av Bærum Unge Høyre og kandidat til kommunestyret. Foto: Privat