Kjære foreldre til barn i Bærumsskolen

Hovedutvalget for oppvekst og utdanning arrangerte 14. oktober høringsmøte for at alle som ønsket det, skulle få dele sine tanker om forslaget til budsjett- og økonomiplan for 2026–29 (BØP) som kommunedirektøren la frem i september.

Sandra Koren og Camilla Wiik Gjerdrum er i et innlegg i Budstikka 17. oktober bekymret for at vi skolepolitikere lar oss villede av direktøren(e) i Bærum kommune, at vi hører for mye på dem og for lite på dem som har skoene på – og, at vi lar oss blende av retorikk og kakediagrammer.

Det er mye å være bekymret for i skolen, men denne bekymringen kan dere slippe. Selvsagt lytter vi til skoleadministrasjonen, men vi er til for – og valgt av – innbyggerne i Bærum. Vi lytter til både ansatte, foreldre og barna.

Kommunedirektøren skal påse at kommunen driftes i tråd med lov- og regelverk og med ansvarlig økonomistyring og gi oss politikere råd om hvordan midlene best bør fordeles for å nå de politiske målene vi har satt. Vi lytter til administrasjonens faglige råd, men vi søker kunnskap utover det.

Vi er ikke alltid enige i administrasjonens løsninger og prioriteringer. Noen ganger er vi nokså uenige. Det kom tydelig frem i fjor da vi unngikk nedleggelse av Gullhaug skole og flyttet 50 millioner kroner fra andre steder i budsjettet til skolesektoren.

De politiske omprioriteringene resulterte i at vi for 2026–2028 vedtok en ramme som var helt i tråd med Agenda Kaupangs anbefaling i deres gjennomgang av ressurssituasjonen i Bærumsskolen, og hvor det i 2024 ble anbefalt at bevilgningene økte med rundt 100 millioner målt mot kommunedirektørens budsjettopplegg for årene 2022/23.

Vi har nå flere årsverk og har brukt mer på skole i 2025 enn årene før, og det til tross for at vi har 500 millioner mindre å rutte med i 2025 på grunn av skattefordelingsmodellen. Trolig får vi redusert inntektene med enda 250 millioner mer i 2026, et nivå som er 750 millioner lavere enn i 2023.

Vårt mål er en skole hvor både de ansatte og elevene trives og hvor inkludering, læring og mestring preger hverdagen. Vi mener at vi orienterer oss godt i terrenget, vi lytter til de som har skoene på, og vi ser utfordringene de ansatte må håndtere i det daglige, både i skole og barnehage – uansett hvilken merkelapp man setter på disse utfordringene.

Vi ser at det er krevende tider i landet vårt og i storbyområdet som vi er en del av. Skole og barnehage er vårt viktigste middel mot utenforskap og sosial ulikhet, sammen med foreldre og frivilligheten. «It takes a village to raise a child».

Det er mye Bærumsskolen kan være stolte av, men vi har også mye som kan bedres.

Ungdataundersøkelsen fastslår at de fleste barn og unge trives på skolen, men vi ser at mobbing, skolefravær og skoleresultater peker feil vei også i Bærum, og at hverdagen kan være tøff for mange ansatte. Det må vi jobbe hardt for å snu, dessverre innenfor stadig strammere kommunebudsjett.

Vi skal innrømme at det til tider gjør oss frustrerte og i villrede, men vi lar oss altså ikke villede.