Kjære rektorer i Bærum-skolen

Takk for oppmøtet i utvalgsmøtet 5. mars og takk for tydeligheten i rektorbrevet i Budstikka fredag samme uke. Jeg tror jeg kan snakke på vegne av hele utvalget når jeg sier at vi ser dere, hører dere og forstår deres frustrasjoner. Mange ting er blitt mer utfordrende i samfunnet etter pandemien, og helt tydelig gjelder det også i skolesektoren.

Det er derfor vi politikere har lagt inn ekstra midler utover kommunedirektørens budsjettforslag ved budsjettbehandlingene høsten 2022 og høsten 2023. Nærmere bestemt 18,8 millioner til styrket skolelederressurs, 18 millioner til innsats rettet mot barn og unge i høy sårbarhet og 9 millioner til lokale behov. Våren 2023 initierte Kommunedirektøren ekstern gjennomgang og vurdering av dagens ressursfordelingsmodell i bærumsskolen. Den rapporten ble forelagt hovedutvalget 6. mars og den inneholder evaluering og forslag til ny modell.

Vi inviterer skolene og FAU’ene til høringsmøte første uken av april for å få deres innspill. Politikere ønsker å høre hva alle involverte tenker før ny modell settes ut i livet, for en ny modell vil medføre endringer som kan oppleves utfordrende for noen og en forbedring for andre.

Når det inviteres til møte om ressursfordelingsmodell skjønner vi at noen vil ytre at man trenger mer penger. Agenda Kaupang påpeker i sin rapport at noen skoler (tre i 2023) ikke oppfylte lærernormen, at driftsbudsjettene var underbudsjetterte i forhold til forbruk og at det var lite å gå på til det uforutsette som kan inntre.

Gitt Bærums levekårssituasjon og andre forhold anbefaler Agenda Kaupang at vi i tillegg til ny modell, bruker 50-80 millioner mer årlig enn det som har vært budsjettopplegget fra administrasjonen.

Det må altså sies at de 46 millionene vi har bevilget politisk for 2023 og fullt implementert i skoleåret 23/24 har vært et langt steg i riktig retning. Det oppleves også at skolene har meldt at tilleggsmidlene har betydd en forskjell. Vi politikere har budsjettbehandling én gang i året, men jeg er helt sikker på at både kommunedirektøren og politikken ser at viktige prosjekter som gir en bedre skolehverdag for både ansatte og elever må fortsette.

En ressursfordelingsmodell som hensyntar lokale forskjeller, men som oppleves rettferdig, objektiv, forutsigbar, gjennomsiktig og effektiv, er målet vi alle har.

Det inviterer vi til høring om i april. Sees der, rektorer!