Kjønnsforskjeller i skolen
Stoltenberg-utvalgetleverte i februar sin rapport og anbefalinger knyttet til kjønnsforskjeller iskoleprestasjoner. En rekke ulike forslag ble presentert da CamillaStoltenberg overleverte rapporten til kunnskapsminister Jan Tore Sanner påEiksmarka skole.

Bærumsskolen har siste år arbeidet systematisk for å «løfte» guttene, og innsatsen har positiv effekt. Det er mindre forskjeller mellom jenter og gutter i bærumsskolen enn på nasjonalt nivå. Jar skole blir trukket frem som ett veldig godt eksempel hvor det er gjort konkrete tiltak for å minske forskjellene. https://www.budstikka.no/skole/likestilling/jar-skole/fedrene-far-skryt-for-at-guttene-gjor-det-bra-pa-denne-skolen/s/5-55-818537
I bærumsskolen har vi konsentrert oss om tre hovedinnsatser siden 2013, i tillegg til vektlegging av basisfag og de grunnleggende ferdighetene. Det er for det første relasjonen mellom lærer og elev, vurdering for og av læring, og sist men ikke minst, digital skolehverdag. Det må understrekes at det ikke er iverksatt tiltak som skaper dårligere vilkår for jentene. Vi ser tvert imot at også jentene profitterer på disse innsatsene.
Vår satsing på relasjonell ledelse i skolen er basert på erkjennelsen av at guttene trenger mer struktur og er i større grad er avhengig av gode relasjoner til lærerne. Skolen består av relasjoner mellom ledelse og lærere, lærere og elever, skoler og hjem. Innsatsen handler om å gi retning, strukturer og styrke fellesskapet. Lærernes oppfatninger av elevene tyder på å ha større betydning for elevenes skolefaglige prestasjoner enn elevenes egne oppfatninger. Analysene viser at det er lærernes vurderinger av elevenes tilpasning til skolens normer og motivasjon og arbeidsinnsats som forklarer mest. Den bevisstgjøringen har vært en viktig del av satsingen på relasjonell ledelse.
Vurdering for læring har vært bærumsskolens andre fokusområde. Det er grunn til å tro at noen grupper elever har hatt mindre læringsutbytte av tidligere tiders vurderingspraksis. Nytt fokus på underveisvurdering, lærere som beskriver elevens mestring og gir konkrete råd for videre arbeid, har i alle fall vist seg å være spesielt viktig for elever med lavere skolemotivasjon. Bærum kommune har nå fått 7 millioner kroner fra Forskningsrådet til videre satsing på dette området. Dette er et i partnerskap med UiO. Forskningsprosjektet har tittelen «Multimodale lærings- og vurderingsformer i 1:1 klasserom».
Bærumsskolens satsing på digitale muligheter har vist et uventet positivt utslag for guttenes motivasjon for læring, og i tillegg spesielt for utsatte grupper elever med en sårbarhet for svake skoleresultater. Bruk av digitale verktøy gir nye muligheter for lærer å tilpasse opplæringen til den enkelte elev. Vi ønsker en relevant skolehverdag og motiverte elever som opplever mestring.