Kommunens interesse – som ledetråd
Venstres Eirik T. Bøe må ha glemt at han selv ledet planutvalget i forrige periode da boligbyggingen i Bærum var på det laveste i dette århundre. Og Bøe må ha misforstått når han i Budstikka 6. februar mener det er «frekt» av meg å legge deler av skylden for treg boligbygging på myndighetenes bruk av innsigelser.
![](https://hoyre.no/content/uploads/sites/200/2024/04/Elisabeth-Gjolme-Bekkestua.jpg)
Han bør kjenne regjeringens retningslinjer som fastslår at innsigelser skal brukes i vesentlige saker – når nasjonale og regionale interesser står på spill, mens det må vises stor varsomhet med å overprøve kommunestyrets politiske skjønn i lokale forhold.
Jeg har pekt på at innsigelser av lokale og mindre vesentlige forhold unødvendig fordyrer og forsinker boligbyggingen. Eksempler er:
Gate- og byromsplanen på Stabekk hvor fylkets innsigelse gjaldt manglende samsvar mellom teknisk plan og plankart. I Gamle Drammensvei 37–39 mente fylket det var mangelfullt redegjort for utforming av avkjørsel og snuplass. Og på Teleplan vest kom innsigelsen grunnet manglende inntegning av sikringssone kulvert.
Det bør være unødvendig å forsinke reguleringsplaner for hundrevis av boliger med ett til to år for å avklare slike mindre, ofte tekniske, forhold. Myndighetene bør bidra til å løse slike saker i dialog – fremfor en formell innsigelse som stopper prosessen.
Bærum har to uløste innsigelser til kommuneplanens arealdel. Det er «moderat» fortetting ved knutepunkt og parkeringsnorm. Da kommunestyret i 2023 fattet vedtakene, var alle klar over de uløste innsigelsene – også Bøe.
Arealplanen angir høy vekst ved prioriterte vekstområder som Sandvika, Fornebu, Lysaker, Høvik og Bekkestua – og «moderat» vekst ved mindre stasjonsområder à la Haslum, Eiksmarka og Slependen.
Med 5.000 ferdigregulerte boliger og 20.000 boliger avsatt i kommuneplanen oppfyller vi kommunens forpliktelser i regional plan og byvekstavtalen. Hvordan Bærum velger å fordele denne veksten innen kommunen – tilpasset ulike steder – må være opp til lokaldemokratiet.
At utbyggere, som Arne Eriksen på Høvik og Stig Hvinden på Slependen, ønsker å bygge høyt og tett for å sikre egne interesser, er forståelig. Vi politikere har ansvar for utviklingen i hele Bærum og må tilpasse veksten til ulike forutsetninger og omgivelser.
Til striden om hvor mange parkeringsplasser som skal tillates i de bymessige områdene i Bærum, vil Statens vegvesen og fylket begrense parkeringen til samme nivå som Oslo indre by øst med 0,3-0,7 p-plasser per 100 kvadratmeter boareal. Et bredt politisk flertall i Bærum ønsker maks 0,8, som er ned fra 1,1 i forrige kommuneplan. Til sammenligning har Asker sentrum 1,0.
Skal vi få ned bilbruken, må kollektivtilbudet bedres. På Fornebu vil Fornebubanen opplagt bli førstevalget – når den kommer i 2029.
Nå skal innsigelsene endelig avgjøres av kommunalministeren. Vi forventer at hun følger regjeringens politikk:
«Et levende lokaldemokrati er grunnsteinen i folkestyret …. og det er kommunene selv som er best i stand til å vurdere hva som trengs mest i deres kommune».
Som leder av planutvalget er det min oppgave å kjempe for kommunestyrets flertall – og kommunens interesser.