Kraftfulle tiltak mot ungdomskriminalitet

I det siste har vi sett flere oppslag her i Budstikka om kriminalitet blant noen ungdommer på Rykkinn. Etter pandemien har vi sett uheldig utvikling i ungdomsmiljøene våre i flere deler av kommunen. Kommunen må nå inn med flere tiltak. Det er ulike årsaker til at noen faller utenfor og trekkes til kriminalitet.

Det er viktig å føle tilhørighet og mening med tilværelsen i oppveksten. Utdanning, aktivitet, god helse, integrering og arbeid er nøkkelen for å lykkes.

Når vi forebygger, må vi jobbe godt på tvers av etater og sektorer, for ofte er det ikke bare ungdommen som har utfordringer, men hele hjemmet.

Bærum kommune har jobbet systemisk med forebyggende arbeid overfor ungdomsmiljøene over lang tid. Kommunen er til stede i miljøene, og innsatsen mot ungdommer og hjem som strever, blir samordnet. Politiet og kommunen samarbeider tett.

De siste årene har vi sett uheldig utvikling og derfor gitt vesentlig mer ressurser til ungdomsarbeid med styrking på over 100 millioner kroner. Eksempler er:

• gitt mer til psykisk helse
  • styrket fritidsstipendet
  • innført sommerskole
  • gitt tilbud om sommerjobb
  • styrket oppfølgning av sårbare elever i skolen
  • gitt mer til ledelse på skolene
  • doblet ressursene til miljølærere på skolene
  • styrket forebyggende arbeid mot rus og kriminalitet
  • ivaretatt alternative skoletilbud
  • sikret ressursteam for ungdom

Vi leser om modige foreldre som følger opp og står på for nærmiljøet. FAU-leder ved Rykkinn skole, Ida Mathisen sa det så godt:

«Det viktigste vi foreldre kan gjøre, er å være til stede, synlige i nærmiljøet, møte alle ungene med respekt, snakke med dem, være hyggelige og inkluderende, få dem til å føle at de er en del av et nærmiljø».

• gitt mer til psykisk helse
  • styrket fritidsstipendet