Kunstig intelligens blir viktig i fremtidens helseomsorg

I hovedutvalg for helse og velferd i Bærum behandlet vi nylig en sak om e-helse. Det skjer mye spennende på dette området, og Høyre fikk flertall for at det også skal sees mer på kunstig intelligens (KI).

Innovative løsninger er viktig for å forbedre helsesektoren. KI åpner for mange muligheter, og vi vil at Bærum skal være en foregangskommune innen bruk av KI. Vi mener KI både vil gi bedre helsetjenester og en bedre hverdag for de ansatte i helsetjenesten.

KI har allerede vist seg å være en kraftig ressurs i helsesektoren, og potensialet er enormt. Bærum sykehus bruker allerede KI ved tolkning av røntgenbilder – noe som gir raskere svar og dermed kortere ventetid for pasientene.

KI vil kunne åpne for nye muligheter innen diagnoser. Ved å analysere store mengder data kan KI oppdage mønstre og sammenhenger som mennesker ikke nødvendigvis ser. Dette kan gi tidligere og mer presise diagnoser – noe som kan være med på å redde liv og forbedre pasientens prognose.

En annen fordel er pasientovervåkingssystemer som bruker KI til å analysere vitale tegn i sanntid. Dersom det oppdages avvik som indikerer en forverring i pasientens tilstand, kan helsepersonell varsles umiddelbart.

KI kan også bidra til å effektivisere administrative oppgaver i helsesektoren og dermed frigjøre tid til pasientbehandling.

Automatisering av rutinemessige oppgaver som avtaleplanlegging og journalhåndtering, kan bidra til å redusere ventetider og øke tilgjengeligheten av helsetjenester.

I Trondheim har eksempelvis helsetjenesten benyttet KI i turnusplanlegging for å bedre forutsi arbeidsbehovet. I Midt-Telemark har hjemmetjenesten brukt KI til å optimere rutene til pleierne. Dette gjør at de bruker mindre tid på veien og dermed får bedre tid med brukerne – og at det oftere kommer et kjent ansikt inn døren til brukerne.

Bærum kommune har allerede et godt utgangspunkt for å bli en foregangskommune når det gjelder implementering av KI i helsesektoren.

Ved å prioritere denne satsingen kan vi forbedre helseomsorgen for innbyggerne og samtidig bidra til å sette standarden for resten av landet.

Det blir viktig med et nært samarbeid med andre kommuner, privat sektor og det offentlige for å utveksle kunnskap og erfaringer. Tett samarbeid med Helse Sør-Øst er sentralt. Helse Sør-Øst prioriterer nå en strategisk satsing på kunstig intelligens i Vestre Viken.

Det er viktig å understreke at bruken av KI i helsesektoren må skje med et sterkt fokus på personvern og datasikkerhet. Høyre er opptatt av å sikre at sensitive helsedata blir behandlet på en trygg og ansvarlig måte, og dette må være en sentral del av implementeringen av KI-teknologi.

For å lykkes med satsingen på KI i helsesektoren er det avgjørende å sette av tilstrekkelige ressurser. Dette inkluderer både økonomiske midler og menneskelige ressurser for forskning, utvikling og implementering. I Bærum har vi de neste fire årene satt av 209 millioner kroner til investering i e-helse.