Kvinnehelse er ikke likestilt i 2023

Utrolig men sant. Vi vet forstsatt for lite om kvinnehelse. Mange kvinner går i årevis med store smerter uten diagnose eller behandling fordi vi ikke har nok kunnskap. Mange synes det er flaut og vanskelig å oppsøke lege.

Mye medisinsk kunnskap bygger i stor grad på mannskroppen. Det viser seg også at mye forskning har foregått med hankjønn mus/rotter, og da mistes naturlig nok viktig informasjon om påvirking av hormoner og syklyser.

Vi i Høyres Kvinneforum er opptatt av kvinnehelse og setter dette på dagsorden. Et likestilt samfunn må gi kvinner og menn et helsetilbud basert på lik grad av kunnskap om begge kjønn.

Derfor heier Høyres Kvinneforum på organisasjoner som Norske Kvinners Sanitetsforening som daglig jobber for en likestilt kvinnehelse. Foreningen donerer store beløp til forskning på ukjente kvinnesykdommer og lidelser som f. eks endometriose og adenomyose. Disse sykdommene rammer hele 10% av norske kvinner.

Høyre ønsker å innføre flere pakkeforløp for sykdommer som rammer kvinner. Et pakkeforløp er sømløs beandling av pasienten hvor diagnostisering, behandling og oppfølging flyter uten opphold. I Norge har vi f.eks allerede pakkeforløp på kreftsykdom. Når det er sagt, må vi også ha mer forskningsmidler dedikert til kvinnerelaterte sykdommer.

I Bærum har vi fire sanitetsforeninger som bl.a. selger fastelavensris og samler inn penger. 30 000 solgte ris finansierer en doktorgrad som kan bidra til å dekke kunnskapshull.  I Østre Bærums Sanitetsforening på Bekkestua har de for eksempel i år solgt fastelavens ris i Ukrainske farger.

Vi vet at kvinner lever lengre enn menn, men at kvinner opplever mer sykdom. Kvinner har dessuten mer kroniske lidelser og er overrepresenterte i statistikken over langtidssykemeldte og uføre. Her er det mye å ta tak i.

Heia god kvinnehelse – og gratulerer med den internasjonale Kvinnedagen 8. mars!

Helene Berge Holm

Bærum Høyes Kvinneforum