Lag plass til de unge i boligmarkedet

Vi skal bygge mange boliger i Bærum de neste årene. Det er bare å forsone seg med.
Men kan vi ikke i hvert fall bruke den muligheten til å hjelpe unge førstegangskjøpere inn på boligmarkedet?

– Vi snakker her om en hel generasjon som ikke har råd til å bo i Bærum, skriver Martin Strømme (21), som er 12.-kandidat for Bærum Høyre. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

Ifølge Statistisk sentralbyrå har en enslig sykepleier med 639.000 kroner i lønn råd til å kjøpe 1,8 prosent av boligene i Asker og Bærum. Det synes ikke jeg på langt nær er godt nok. Vi har altså en viktig jobb foran oss med å bygge boliger med fornuftige størrelser, med gode finansieringsløsninger og som er attraktive for en ung kundegruppe.

Et raskt søk på Finn.no viser at det er 647 boliger til salgs i Bærum. Kun 20 av disse koster under 4 millioner kroner. Jeg forstår at det ikke er en menneskerett å bo i Bærum, men vi snakker her om en hel generasjon som ikke har råd til å bo i Bærum. En generasjon som bosetter seg i nabokommuner, og som det ikke er noen garanti for at vender tilbake.

Bærum må være et sted hvor man kan leve hele livet, ikke kun sin barndom og fra godt voksen alder.

Vi trenger et byliv med studenter, enslige, unge par og ambisiøse unge gründere i kommunen. Men det får man ikke hvis leilighetene koster 6–7 millioner kroner. Løsningen er ikke enkel, men vi må begynne med å stille krav til de nye boligprosjektene vi vedtar.

Det bør være en større andel leiligheter med rabatt for førstegangskjøpere, slik som Løxatorget eller Vallergrenda, leilighetene bør være bygget med tanke på å huse unge enslige og par, og vi må stille krav til ulike metoder for finansiering.

Vi må tørre å være litt kreative på boligfronten, for med denne utviklingen kan snart ingen unge bosette seg i Bærum med mindre de har millioninntekt.

Jeg håper å få lov til å jobbe mye med dette de neste fire årene, for vi må se på dette med nye øyne samt klare å tenke nytt og nyskapende.

Godt valg!