Læring i det 21. århundre
Bærumsskolenesnesten 17000 elever har fått hvert sitt lærebrett som et viktig verktøy i sinskolehverdag. Dette har et enstemmig kommunestyre vedtatt. I Bærum er digital skole kommet for åbli.

Vi kjennerikke i dag den fremtiden våre elever møter når de skal ut i studie- ogarbeidslivet. Vårt mål for hver og en av våre 17000 elever er at de skal værerustet til å møte den fremtiden de skal leve i.
Digitaleferdigheter i skolen har vært lovpålagt siden 2006. Lærebrettene er et ledd ien stor læringsreform og Bærum kommune har jobbet systematisk og målrettet medinnføringen.
Spennende effekt blant gutter
Læreren og detsom skjer i klasserommet er det viktigste for bedre læring. Brettene er i segselv ikke et «hokuspokusverktøy» for bedre læring. Det er den riktige bruken avbrettet i undervisningen som er avgjørende.
Det vi sålangt har erfart er at:
– guttersmotivasjon og læringsutbytte øker. Det ser vi på resultatene fra nasjonaleprøver. De opplever digitale verktøy som mer relevante, inspirerende ogmotiverende.
– sosialutjevning oppnås når vi sørger for at alle elevene har et likt digitaltverktøy, hvor alt er tilgjengelig, uansett sosial tilhørighet ellerøkonomi.
– elevenesyntes fag og oppgaver er morsommere og mer motiverende, og de får mer direktetilbakemeldinger og underveisvurderinger fra læreren.
– noenlærere etterspør blant annet mer kurs og opplæring i bruk av nettbrett som læringsverktøyog at de bruker mer tid på forberedelser
– lærereopplever at det er enklere å tilpasse undervisningen til hver enkelt elev. Samtidiguttrykker de at de har mer tid til hver enkelt elev.
– foreldreuttrykker at bruk av nettbrett har positiv påvirkning til eget barns læring, ogat deres barn i stor grad har fått utviklet sin digitale kompetanse.
Nettvett
Vi måfortsatt sørge for en variert og relevant skolehverdag. Nå blir den også pregetav mulighet for dybdelæring via tilgang på mange læringskilder, og med bruk av ulikesøkeplattformer for å hente tilgjengelig informasjon. Kildekritikk og kritisk tenkning blir stadig viktigere og må øves på, ogvære en del av læringen og den digitale dannelsen.
For å lykkesvidere må vi sørge for et tettere samspill og samarbeid med foreldrene, og et endabedre og systematisk kompetanseløft for lærerne. Tilgangen på sosiale medier måhele tiden vurderes nøye. Men, vi må også passe på at satsingen ikke blir slikat vi kun «setter strøm på læreboken».
For å imøtekomme behovet for en plattform for tilpassededigitale læremidler har Bærum tatt initiativ til, og utredet prosjektet«Digitale læremidler» i samarbeid med flere kommuner. Formålet er å etablere enløsning for valg og bruk av digitale læremidler. Samarbeid på tvers av kommunerog sammen med nasjonale aktører gir gevinst på mange områder. Nå har over 60kommuner, 3 fylkeskommuner, Statped, KS og ulike kommunale innkjøpsforetak stiltseg aktivt til initiativet.
De siste månedenehar det vært mye problemer med nettverket på skolene. Vi beklager deproblemene våre lærere og elever har opplevd i klasserommene på grunn avomleggingen av den digitale plattformen. Vi vil takke hver eneste elev, lærerog skoleleder som har stått i dette og ikke gitt opp. Vi forstår fullt ut denfrustrasjonen som har vært.
Endring avskolevirksomhet og skolekulturer er utfordrende og tidkrevende. Men, når fageneblir mer motiverende, læres det mer og de positive resultatene vil komme. Viskal fortsatt ha en tett dialog med foreldre, lærere, og kunnskaps- ogforskningsmiljøer, og vi skal hele tiden være åpne for endring i den digitaleskolen.
— Men bærumsskolen er på god vei inn i fremtiden.
Vi ønskeralle våre medarbeidere, elever og foreldre en riktig god og rolig julehøytid.
Anne Lene W.Hojem (H), Halvdan Skard (Ap), Erik Tørrissen (Frp), Tiril S. Karlsen (V),Astrid-Therese Theisen (Krf), Ingar S. Bie (MdG)