Likebehandling er forskjellsbehandling

En lang sommerferie er over, og nå venter hverdagen og et nytt skoleår. Det er spesielt stort for de elevene som har sin første dag på skolen. Mitt store håp og ønske for alle elever er at hver og en av dem skal føle seg sett og være sikret individuell tilrettelegging.

Alle elever er forskjellige. Hver elev har sin individualitet, og det må tas høyde for at elever tilegner seg kunnskap på ulike måter.

Individuell tilrettelegging skal sikre lærelysten og læregleden. Hvor motiverende hadde det vært å kun jobbe med oppgaver som ikke er tilpasset ditt nivå og dine forutsetninger?

Vi må ikke ende opp med en skole hvor elever mister lærelysten på grunn av at undervisningsopplegg og oppgavenivå legges på et valgt gjennomsnitt. Det er ikke slik at «one size fits all» når det gjelder skole. Det er dessuten viktig at ingen elever føler at de er til bry for andre elever, fordi at de tilegner seg kunnskap saktere eller fortere enn de fleste.

Da jeg gikk på barneskolen, ble vi i noen fag delt inn i grupper etter hvor mye oppfølging vi trengte og hvilket nivå vi lå på. Noen trengte ekstra oppfølging og litt enklere oppgaver. Andre trengte en annen type oppfølging eller undervisningsform og kanskje mer utfordrende oppgaver.

En slik individuell tilpasning vil bidra til mestringsfølelse og motivasjon, som er viktige nøkkelfaktorer for god læring.

I grunnskolen i Bærum skal derfor undervisningsopplegget tilpasses den enkelte eleven. Skolen skal være et sted for alle og med respekt for hver enkelt elevs forutsetninger, behov og talenter.

Da må systemet tilpasse seg individene og ikke motsatt. Det er viktig å ikke skjære alle elever under en kam. Vi er alle forskjellige, og det må vi respektere.