Lisbeth Hammer Krogs tale på Pride-paraden

Gratulerer med Bærums første Pride parade, med den flotte parolen FRIHET!

Som ordfører er jeg veldig stolt over Sandvika Pride. Tusen takk til Ungdom og fritid med Josefin Larson og Lami (Islam Mala i spissen. Jeg vet hvor mye hardt arbeid dere har lagt ned for å få dette på plass. Takk også til alle andre som har bidratt til å få dette til! Helt fantastisk.

I dag skal vi sammen sette farge på byen vår og markere at Bærum skal være en trygg kommune for ALLE.

Mangfold og toleranse, samhold og inkludering, og ikke minst den RETTEN du har til å være akkurat deg – er det som ligger til grunn for arrangementet her i dag. Pride markeringen skal vise at alle fortjener å leve frie liv uten diskriminering, hat og vold, og at alle fortjener like rettigheter.

Undersøkelser viser at skeive har dårligere levekår enn heterofile. Dette skyldes diskriminering og forskjellsbehandling. Vi må jobbe holdningsskapende så alle kan ha frihet til å leve som vi er. Med bedre kunnskap, mer informasjon og god dialog vil vi jobbe sammen for et rausere og mer mangfoldig Bærum, der alle føler seg trygge, frie og velkomne i alle deler av kommunens virksomhet.

Vi lever hele livet i kommunen; vi skal sikre inkluderende og opplyste skoler og barnehager så vel som inkluderende og opplyste seniorsentre. Vi skal sikre at nye bygg har kjønnsnøytrale toalett og vi skal ha gode møteplasser for alle.

Denne måneden heises det mange regnbueflagg rundt omkring i Bærum. Vi har heist flaggene på rådhusbroen. Og for å vise anerkjennelse av Bærum som et mangfoldig og inkluderende samfunn har Kommunestyret besluttet at byen dekoreres med regnbuefarger i undergangen ved Sandvika storsenter, langs rådhusbroen og gatebelegg i Kinoveien. Og jeg tror vi ikke trenger å vente lenge før vi ser regnbuefargene i Kinoveien.

Vi vil arbeide videre med flere ideer for bruk av regnbuefargene også i andre deler av kommunen. I rådhuset går vi med nøkkelkortene våre i regnbuebånd rundt halsen. Det er viktig for oss å signalisere hva vi som kommune står for.

Når verdiene vi står for blir truet, ja, da blir det enda viktigere å være tydelig! For selv om vi feirer i dag, ligger det også et alvor over dagen. Vi vet så alt for godt i Bærum at hat kan ta liv. Hat har flere ganger kostet våre medborgere livet, og 25. juni i fjor ble to bærumsborgere drept i forbindelse med Pride. Det etterlot mange flere i redsel for om de tør å leve åpent som skeiv eller vise sin kjærlighet i samfunnet.

Pride er derfor ekstra viktig i år. Det er viktigere enn noen gang at vi viser hva vi står for, og at vi sier ifra når vi ser hat.

Hatkriminalitet rammer ikke bare den enkelte som blir utsatt, men også alle som identifiserer seg med gruppen; det rammer vårt mangfoldige demokrati. Det rammer vår grunnleggende trygghet.

I Bærum har vi de siste årene etterspurt mer kunnskap. Gjennom intervjuer med personer med annen seksuell orientering og kjønnsidentitet vet vi at mobbing forekommer og at noen føler seg utrygge.

Mange velger kanskje å leve i ensomhet nettopp fordi de ikke orker hets i kommentarfelt og stygge kommentarer i dagliglivet.

Undersøkelsen viser at minoritetsgruppene har liten tillit til både politiet og kommunen. Vi har en jobb å gjøre.

Vi hører og leser blant annet stadig kommentarer som stiller spørsmål ved om Pride er nødvendig, folk som spør om når heterofile skal få en parade eller kommentarer om hvorfor skeive må være så synlige.

Vi må reflektere over hva Pride er. For Pride kom til som et svar på undertrykkelse og er en frihetskamp der målet er like rettigheter og et fritt liv.

For skeive ligger det så mange offer bak bare noe så grunnleggende som å få leve livet sitt i fred. Vi skal derfor ha respekt for Pride og hvordan bevegelsen tillater oss alle å leve friere og bedre liv.

Vi skal også si tydelig ifra at alle bæringer, skeiv, heterofil eller ingen fil, skal ha samme rett til å være en naturlig del av det offentlige rom. Det er derfor det er så viktig at vi er tydelige, markerer, feirer, heiser flagget og står sammen om det mangfoldige og inkluderende bærumssamfunnet vi vil ha.

I dag skal vi markere åpningen av en måned fylt med feiring og fest, men også med appeller og alvor. Og resten av året skal vi fortsette arbeidet med å heve kompetansen, holde dialogen, skape møteplassene og markere tydelig hva vi står for.

Nå feirer vi kjærligheten. Den er for alle! Det er verken mer eller mindre komplisert enn det!