Lite klimaklokt av MDG
MDGs Rasmus Hansson og Nikki Schei hevder i Budstikka 21. januar at «Høyre ikke tar ansvar og viser vei» i den lokale klima- og miljøpolitikken. Bakgrunnen er Bærum kommunes planlagte idémøter som skal gjennomføres i vinter, der innbyggerne inviteres til å gi innspill til hvordan bærumssamfunnet kan redusere sine klimagassutslipp.

Bærum kommunes prosjekt «Klimaklok kommune» handler om hvordan bærumssamfunnet kan gi sitt bidrag til at Norge oppfyller målene om reduksjon i klimagassutslipp som beskrevet i Paris-avtalen. Bærums lokale klimapanel, ledet av Jens Ulltveit-Moe, ga i sin rapport som ble presentert i oktober en grundig drøfting av Bærums klimautfordringer og foreslo konkrete tiltak som kan gjennomføres umiddelbart. Mange av disse ble vedtatt allerede i fjorårets budsjett. For eksempel bevilget kommunestyret 90 mill. kroner til energiøkonomisering i kommunale bygg, 23 mill. kroner til lokale miljøtiltak, 5 mill. kroner til nullutslippskjøretøy og 36 mill. kroner til gang- og sykkelveier. Dette er eksempler på betydelige kommunale bevilgninger, og dermed politiske prioriteringer.
Et av klimapanelets viktigste budskap var imidlertid at målene om reduksjon i lokale klimagassutslipp ikke kan oppnås av kommunen alene. For å komme i mål er vi helt avhengige av dialog og forpliktende samarbeid mellom innbyggere, næringsliv og offentlige myndigheter. Et godt eksempel på et forslag som krever dialog, er ideen om å forby all bilkjøring i en radius på 500 meter rundt Bærums skoler. Forslaget er blant de 12 tiltakene som klimapanelet mener vil redusere klimagassutslippene og som kan iverksettes umiddelbart. Det er kanskje riktig, men Høyre mener forslaget også har svært problematiske sider. Blant annet vil det lamme mesteparten av biltrafikken i Bærum og skape uoverstigelige hindringer i folks hverdag. I tillegg har Bærum kommune neppe hjemmel for å gjennomføre et slikt tiltak.
«Konkrete forslag ønsker man ikke å gjøre noe med, til tross for at det finnes en 12 punkts liste», sier Schei i intervjuet, noe som synliggjør MDGs manglende helhetsperspektiv på politikken. Istedenfor å gjøre hverdagen umulig for folk, ønsker Høyre dialog med skoleelever, foreldre og naboer rundt skolene våre. Det interessante spørsmålet er: Hvordan kan vi i fellesskap lage lokale løsninger som reduserer biltrafikken, skaper tryggere skoleveier og er bra for miljøet? «Vi vet at folk er lite villige til endringer», sier Schei. I Høyre tror vi at folk er villige til å endre sine vaner for å ta gode klimavalg i hverdagen dersom det legges til rette for det. Vi tror også at mange innbyggere har vel så gode ideer som politikere til hvordan det kan gjøres. Derfor inviterer vi til dialog og idémøter.
Senest i oktober støttet MDG formannskapets vedtak om å gjennomføre idémøter for å få innspill til klimapanelets anbefalinger. Tre måneder senere er tonen tydeligvis en annen. «Hvis det ikke blir gjort noe før folk blir hørt, er det lite som blir gjort», sier Schei til Budstikka nå. Så mye for folkets mening, altså.
Politisk lederskap handler om å gå foran og gjøre vanskelige avveininger på vegne av et fellesskap, men ikke bare det. Dersom man vil lage politiske løsninger som har legitimitet og står seg over tid, er det også viktig å lytte til folk og skape engasjement for og eierskap til beslutningene som fattes. Høyre tror at vi i fellesskap med innbyggerne kan redusere de lokale klimagassutslippene uten å gjøre folks hverdag umulig, og vi inviterer MDG til å bidra i arbeidet. Det vil være mest klimaklokt.