MDGs monomane E18-motstand

Merkelig nok har den storstilte utbyggingen av kollektivtrafikken i vårt område gått MDG hus forbi. Og ny E18 vil bedre fremkommeligheten ytterligere for kollektivtrafikken, og gi et bedre tilbud til dagpendlerne.

I Budstikka 25. august gjentar Kristoffer Robin Haug og Signe Bakke Sølberg sine oppkonstruerte motsetninger mellom ny E18 og kollektivtransporten. Totalt unødvendig. Politikk handler om å prioritere, uttaler MDG. Riktig, Høyre prioriterer ny E18, samtidig med en kraftig satsing på kollektivtransporten. I den virkelige verden henger dette nemlig sammen.

Ny E18 vil gi om lag 225.000 innbyggerne i Asker og Bærum de kollektivløsningene og den stedsutviklingen som trengs. Det blir renere luft, større muligheter for å sykle, og bedre kollektiv tilbud. 

Det burde være musikk i ørene for MDG, men motstand mot ny E18 er selve kronjuvelen i partiets symbolpolitikk. Det tjener så visst ikke befolkningen i Asker og Bærum, som i årtier tålmodig har stampet i kø, kork og kaos.

Ny E18 inneholder blant annet ny bussvei, ny sykkelvei, ny fylkesvei mellom Gjønnes og E18 (Bærumsdiagonalen) og ny forbindelse fra Strand til Fornebu. 

Bærumsdiagonalen vil redusere trafikken på lokalveier og avlaste boligområder. Dessuten vil lange strekninger av ny E18 legges i tunnel. 

T-baner og trikkeskinner i alle himmelretninger er selv for MDG ugjennomførbart.

Alt som er vunnet etter hard politisk kamp med Høyre som pådriver, vil MDG skyte ned. Det innrømmer Kristoffer Robin Haug og Signe Bakke Sølberg villig vekk i sitt innlegg. Ny E18 skal nedkjempes, uansett. I sannhet står mye på spill i stortingsvalget. Det som er vunnet, kan fort gå tapt.

E18 gjennom Asker og Bærum er en av Norges mest trafikkerte veistrekninger. Strekningen har mye kollektivtrafikk og er viktig for næringslivet. Strekningen har store forsinkelser og køproblemer, særlig i morgenrushet. Bussene har dårlig fremkommelighet, spesielt ut av Oslo og på tverrgående ruter. 

Dagens trafikk er en stor belastning for veiens nærområder. Løsningen er en ny E18. MDG har ikke et troverdig alternativ til løsning på problemet. T-baner og trikkeskinner i alle himmelretninger er selv for MDG ugjennomførbart.

Den pågående utbyggingen av ny E18 vil gi bedre tilgjengelighet, reduserte reisetider og reduksjon i lokale miljøproblemer. Et tungt belastet lokalveinett vil bli avlastet, busstrafikken vil flyte vesentlig bedre, og en gjennomgående sykkelvei vil gi langt sikrere forhold for syklister.

Med Høyre i regjering har jernbanen fått den største satsing på over 50 år. Heller ikke dette ser ut til å glede MDG. Høyre vil bygge ut Intercity-strekningene på Østlandet med dobbeltspor og utbedre flaskehalser rundt Oslo. Jernbanen er viktig for dagpendlere i Asker og Bærum, og det vil bli 10-minutters togavganger fra Asker.

Åtte år med Solbergregjeringen har vært åtte gode år for Asker og Bærum. Det ble vei i vellinga for samferdselsprosjektene da Høyre rykket inn i regjeringskontorene i 2013. 

Høyre i regjering har utgjort en merkbar forskjell for Asker og Bærum. Det kan også MDG komme til å utgjøre, men med motsatt fortegn. 

At MDG, SV og Rødt til overmål er politikkens turtelduer, er et dårlig langtidsvarsel for Asker og Bærum.

E18