Møteplasser og fritidstilbud til unge på Rykkinn

Høyre har over mange år bidratt til utvikling av området Rykkinn. I de senere år har det vært satset bredt på en stor variasjon av møteplasser som skal treffe ungdom. Blant annet har Høyre satset på utbygging og utvikling av nye sportsarenaer i området. Her kan nevnes bidrag til ny tennisklubb og Idrettsparken på Rud. I tillegg har vi gått inn for å bevare Berger svømmehall og renovere bobla ved Rykkinnhallen. Andre møteplasser, som fritidsklubb og bibliotek, er støttet gjennom økte tildelinger de senere årene.

Det er veldig mye som veldig bra på Rykkinn. Nabolagsfølelsen blant oss som bor og lever på Rykkinn er unik. Engasjementet og omsorgen for nærmiljøet og hverandre som mennesker er stor, skriver Lene OlafsenTeppati og Bjørn Røtnes. Foto: Privat

Selv om mye er gjort, så er det imidlertid behov for stadig å utvikle tilbudet til ungdommen i området. I den siste tiden har det vært en noen hendelser på Rykkinn som understreker behovet for at tilbudet på Rykkinn må satses mere på. Blant annet har FAU ved skolene på Rykkinn understreket viktigheten av at Fritidshuset får økte åpningstider og et tilbud som favner bredt.

Det er veldig mye som veldig bra på Rykkinn. Nabolagsfølelsen blant oss som bor og lever på Rykkinn er unik. Engasjementet og omsorgen for nærmiljøet og hverandre som mennesker er stor.

På Rykkinn spiller frivilligheten en viktig rolle. Høyre har satset på å gi økonomisk støtte til det viktige arbeidet som blant annet Mitt skattkammer på Rykkinn driver, hvor unge kan låne utstyr av høy kvalitet gratis. Dessuten har kommunen vedtatt utbygging av nye skoler, både på Eineåsen (ungdomsskole) og Bryn (barneskole).

Høyre er opptatt av å skape gode og trygge møteplasser for ungdom i de nærmiljøene man bor. Høyre har programfestet at vi vil opprettholde og prioritere støtte til organisasjoner og institusjoner som jobber med barn og unge, samt arbeide for et variert og godt tilbud innen fritidsaktiviteter for unge og støtte opp om kulturaktiviteter i lokalmiljøene og lokale grendehus.

Det har blitt gjort mye bra for å utvikle Rykkinn for å skape gode møteplasser for ungdom. Dette arbeidet skal Høyre fortsette med i årene fremover, med fokus på flere gode og trygge møteplasser og tilbud i nærmiljøet for ungdom, både på kvelder og i helger.

Lene Olafsen Teppati – kandidat 23 for Høyre

Bjørn Røtnes – kandidat 31 for Høyre