Mye å være stolt over i Bærum

Erlend Sørbye uttrykker 26. mai sin misnøye med Bærum i Budstikka. Innlegget inneholder en rekke påstander som ikke medfører riktighet.

Morten Skauge er gruppeleder i Bærum Høyre

Det er ikke korrekt at kommunen la ned båten mellom Oslo og Fornebu. Det er Viken fylkeskommune som har ansvaret for kollektivtransport, og det var Ruter som tok beslutningen om å avvikle båttilbudet. Bærum var imot nedleggelsen og arbeidet tvert imot iherdig for å opprettholde tilbudet.

Kommunen har ikke forsøkt å dekke over kloakkutslippet fra Veas 11. mai. Tvert imot var utslippet tema i formannskapets møte 19. mai, der selskapets produksjonssjef Kjetil Wang-Hansen orienterte om hendelsen. Kommunen ser alvorlig på hendelsen, men det er Statsforvalteren som er konsesjonsmyndighet.

Det er uklart hva Sørbye mener når han skriver at kommunen ikke bryr seg om forsøpling og ikke bevilger midler til opprydning, men heller ikke det er korrekt. Kommunen benytter blant annet budsjettmidler til opprydning av forsøpling i turområder, på badeplasser, torg og i parker, ved offentlige bygg som barnehager, skoler og institusjoner, på privat grunn og langs vassdrag og i sjøen.

Sørbyes påstand om at kommunestyret er korrupt er udokumentert og faller på sin egen urimelighet.

Det er svært mye å være stolt over i Bærum. Flott natur, gode boområder, et vekstkraftig næringsliv, et blomstrende kulturliv, idrettsutøvere i verdenstoppen og innbyggere med et bankende hjerte for lokalsamfunnet sitt.

Kommunen har vunnet priser blant annet for høy kvalitet i det kommunale tjenestetilbudet, for å være en attraktiv næringskommune, for å drive fremtidsrettet byutvikling, for god arkitektur, for sitt klima- og miljøarbeid og for høy kvalitet i digitale tjenester – for å nevne noe.

Det er selvsagt mye som kan bli bedre, også i Bærum. Det arbeider vi som er kommunens folkevalgte, med hver eneste dag.