Mye på spill for Bærum

Et rødgrønt flertall etter valget 13. september vil sette mange viktige politiske gjennomslag for Bærums innbyggere i spill.

Høyre i regjering har vært garantisten for gjennomføringen av ny E18 Vestkorridoren. Finansieringen er sikret og arbeidet er i gang. Resultatet vil bli at veien legges under bakken og at nye områder på Høvik og ved Sandvika åpnes for utvikling og rekreasjon. Kollektivtransport og sykkel vil få bedre fremkommelighet og næringslivet vil spare enorme kostnader ved å bli kvitt kork og kaos. Hva som skjer med E18 dersom de rødgrønne overtar er uklart. SV, Rødt og MDG sier nei til prosjektet, mens Sp ikke klarer å svare på hva de mener om etappene til Slependen og Drengsrud.

Fritt skolevalg innebærer at elever selv bestemmer hvilken videregående skole de søker seg til. Det gir ungdommer muligheten for å konkurrere om å komme inn på den studieretningen og til det skolemiljøet de ønsker. Ordningen er svært populær blant elevene. I regjering har Høyre foreslått fritt skolevalg i hele landet. De rødgrønne, med Ap i spissen, mener på sin side at politikere er bedre egnet enn elevene selv til å avgjøre hvilken skole den enkelte skal gå på. I Bærum har det gitt seg det absurde utslag at kommunen er delt på midten av en slags imaginær Berlin-mur for videregående skoler, og at elever som f.eks. er bosatt på Gjettum ikke kan søke seg til Valler videregående skole et steinkast unna. Med en Ap-ledet regjering er fritt skolevalg en saga blott.

Også innen velferds- og omsorgsområdet er Høyre opptatt av valgfrihet. I Bærum innebærer fritt brukervalg at du selv skal velge hvem som kommer hjem til deg og at du kan velge bort de du ikke er fornøyd med. Enten tjenesten er offentlig eller privat skal kvaliteten være høy og prisen den samme. Partiene på venstresiden er på sin side klokkeklare på at kommunale omsorgstjenester skal rekommunaliseres og at private aktører ikke skal få muligheten til å levere tjenester til kommunene. Det vil bety færre lønnsomme arbeidsplasser i privat sektor og mindre valgfrihet for den enkelte.

Bærum har ikke eiendomsskatt og skal heller ikke få det, dersom Høyre bestemmer. I regjering har Høyre sammen med de øvrige borgerlige partiene sørget for å redusere kommunenes mulighet til å kreve inn eiendomsskatt. Et regjeringsskifte vil imidlertid vekke til live debatten om innføringen av en nasjonal eiendomsskatt. Både AUF og representanter for SV, MDG og Rødt har tatt til ordet for dette, og SV har i stortingsperioden vi har bak oss finansiert utgiftsøkninger med inntekter fra en nasjonal eiendomsskatt i sine alternative budsjetter. Det vil ramme innbyggere i Bærum hardt.

En stemme på Høyre ved årets stortingsvalg er en stemme på nye politiske seire for Bærums innbyggere i kommende 4-års periode!

Lisbeth Hammer Krog, Høyre

Ordfører