Nærskoleprinsippet til Ap har ikke fungert, så hvorfor fortsette?

I fjor høst innførte Arbeiderpartiet nærskoleprinsippet over hele Viken. Nå har skoleåret begynt, og mange skuffede elever må gå på en skole de ikke ønsker. Jeg skrev her i fjor om den dårlige ideen til Arbeiderpartiet. Folk ble tvunget inn på skoler mot sin egen vilje.

Nå nærmer det seg snart at nye 10.-klassinger skal søke videregående. De hadde håpet på valgfrihet, jeg hadde håpet på valgfrihet. Dessverre må de forholde seg til en håpløs ordning. Dette fordi Viken ikke kom på noen bedre løsning.

Da inntaket var klart i høst, ga det noen rare utslag. Venstresiden mente at nærskoleprinsippet ville gjøre kravene lavere, noe som skulle sikre at flere fikk plass på en skole de ville til. Slik ble situasjonen selvfølgelig ikke. Flere fikk ikke plass på sitt førstevalg. Noen fikk ikke engang plass på den linjen de ønsket seg.

Da vi hadde fritt skolevalg, var det flere som fikk ønskene sine oppfylt, og flere elever var fornøyde.

Herman Wersland (16) er elev på Valler og medlem i Bærum Unge Høyre.

Herman Wersland (16) er elev på Valler og medlem i Bærum Unge Høyre. FOTO: PRIVAT

Det er noe rart når også elever med over 5 i snitt ikke kom inn på sitt førstevalg. Det skal lønne seg å jobbe hardt, og de fortjener å bli premiert for hardt arbeid.

Fritt skolevalg sikrer at alle elever kan velge selv. Det er alltid en grunn til at vi ønsker oss til en bestemt videregående. Enten det er på grunn av miljøet eller linjene og fagene skolen tilbyr.

Med fritt skolevalg tror jeg også at vi sikrer flere motiverte elever. En viktig faktor for god læring er å samarbeide med motiverte elever.

Da jeg begynte på Valler videregående nå i høst, erfarte jeg hvor mye gøyere det er å lære når det skjer sammen med motiverte elever. Den motivasjonen smitter også over på lærerne. Med motiverte elever ønsker også lærerne å bidra til økt engasjement. Med nærskole derimot blir flere elever umotiverte, og vi risikerer på grunn av dette et høyere antall som gir opp skolen.

Et stort problem i Asker og Bærum er de såkalte kretsene skolene ble delt inn i. I Bærum er det åtte offentlige videregående skoler. Bærum Øst, der det er flest elever og veldig populære skoler, fikk tre skoler å velge mellom. Mens de som bor i Vestre og Midtre Bærum fikk fem skoler å velge mellom. Da sier det seg jo selv at flere blir skuffet.

Et problem oppsto også da ungdomsskolene skulle hjelpe elevene med å søke videregående. Spørsmålene som ble stilt, var det ingen som visste svaret på.

I en liten periode i våres håpet jeg inderlig at de neste som skulle søke videregående, skulle få fritt skolevalg. Ettersom den daværende regjeringen innførte fritt skolevalg over hele landet. Nå fjernes dette, og fylkene kan bestemme selv. Noe som gjør at Viken går på enda et år med nærskole.

Det er enormt synd at de nye 10.-klassingene ikke får velge selv. Den retten er det ingen som bør ta fra dere. Du kjenner deg selv best.

Så kjære fylkespolitikere i Viken, vær så snill å lytte til elevene. Løsningen er enkel og billig: Gå tilbake til fritt skolevalg, det er den beste inntaksmodellen for videregående. Alle elever har en rett til å bestemme over egen skolegang. Den retten bør ikke noen politikere fjerne.