Nei, luftledning er ingen god løsning

Prosjektleder Siri Revelsby i Statnett har fredag 28. mai et innlegg i Budstikka, hvor hun hevder at både luftledning og kabel er gode løsninger for en ny strømforbindelse gjennom Bærum. Dette er feil. For oss som bor på Haslum, og i resten av området som blir berørt av denne utbyggingen, er en luftlinje en svært dårlig løsning.

Stig Rugset er kretsleder i Haslum krets av Bærum Høyre

Den blir en skjemmende monsterlinje, tvers gjennom tettbygde strøk, i en kommune hvor tomteprisen er blant de høyeste i landet.

Det er nå på tide at NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat) og Statnett oppfatter meldingen fra oss som er berørte, og tar den på alvor: Vi vil ha en kabelløsning, fordi det vil gi «en vesentlig bedre totalløsning, alle hensyn tatt i betraktning».

Selv om dette vil gi en merkostnad, beregnet av Statnett til å være 1 milliard kroner, har Stortingsmeldingen fra 2012 «Vi bygger Norge – om utbyggingen av strømnettet» åpnet opp for en økt pengebruk, nettopp i tilfeller som ny strømforbindelse gjennom Bærum. Man kan rett og slett knapt forestille seg et strømprosjekt som er bedre egnet til kabelløsning.

Dessuten er det all grunn til å være kritisk til Statnetts beregninger om størrelsen på merkostnadene. Andre samfunnsøkonomer har tall som viser at kostnadene med kabel blir langt lavere. NVE bør derfor nøye vurdere beslutningsgrunnlaget akkurat på dette området.

Oppfordringen til Statnett og NVE er uansett helt klar fra oss i Haslum krets av Bærum Høyre: Få kablene i jorda.