Nei til eiendomsskatt, ja til nye Nadderud

Bærum Frps 17. kandidat til kommunestyrevalget, Truls Bergersen, skriver i Budstikka 21. august at han er bekymret for at Bærum kommune på sikt vil innføre eiendomsskatt. Begrunnelsen er kommunens økende gjeldsgrad og høyere lånerenter. Bergersens konklusjon er at kommunen må skrinlegge arbeidet med nye Nadderud stadion for å spare penger.

Høyre kan berolige Bergersen med at det ikke vil bli innført eiendomsskatt i Bærum, verken nå eller senere. Forutsetningen er naturligvis at bæringer fortsetter å stemme på Høyre og andre partier som ikke akter å innføre eiendomsskatt i kommunen.

Det er derimot grunn til å undre seg over Bergersens motstand mot et nytt stadion på Nadderud, og det allerede før prislappen er kjent. Frp støttet så sent som i desember 2022 videre arbeid med det såkalte alternativ 2C, som innebærer et nytt anlegg med 8.000 tilskuerplasser. Høyre har programfestet å realisere nye Nadderud stadion innenfor en ansvarlig økonomisk ramme og ser frem til å få saken til politisk behandling høsten 2023.

Bærum kommune har solid økonomi. Kommunedirektørens budsjett for de neste fire årene ligger innenfor de økonomiske måltallene kommunestyret har vedtatt. Det legges til grunn 50% egenkapital ved investeringer og likviditetsreserven ved utgangen av 2023 vil være i overkant av 700 mill. kr. Det er et resultat av ansvarlig økonomisk styring over tid, i tråd med Høyres politikk. Gjeldsgraden – som Bergersen er særlig bekymret for – vil nå en topp i 2025 som følge av store investeringsbehov, før den deretter vil falle.

Frps kommunestyrekandidat har undertegnet sitt innlegg med «bekymret skattebetaler». Bergersen trenger ikke å bekymre seg. Dersom Høyre får fornyet tillit av velgerne 11. september vil vi sikre både ansvarlig økonomistyring og fortsatt høy kvalitet i kommunens tjenester. I tillegg ønsker Høyre å videreføre budsjettsamarbeidet med de andre borgerlige partiene også i neste 4-års periode, og det lover godt for høstens budsjettforhandlinger at Frp signaliserer at de vil holde igjen på pengebruken.