Nei til rushtidsbom på Bekkestua

Et stort flertall i Bærums Hovedutvalg for miljø, idrett og kultur sa i sitt møte 16. november nei til at det etableres rushtidsbom på Gamle Ringeriksvei like øst for Oslo International School ved Bekkestua, til tross for at rådmannen foreslo dette.

Forslaget ble fremmet av utvalgsleder Morten Skauge (Høyre) og fikk foruten Høyres egne stemmer også støtte fra Arbeiderpartiet, Venstre og Fremskrittspartiet. Kun Miljøpartiet de Grønne støttet forslaget om etablering av rushtidsbom, som vil innebære stenging av veien for biltrafikk i tidsrommet mellom kl. 07.00 og 09.00.

Bakgrunnen for forslaget om etablering av bom er at Statens vegvesen har lagt ned innsigelse mot gjennomføring av utbyggingsprosjektene i Bærumsveien 201 og 199, Fagertunveien 1 og 3A, Nadderudveien 1-3 og Fagertunveien 2 A og B, som er vedtatt av kommunestyret. Dette er omfattende utbyggingsprosjekter som vil gi Bekkestua sentrum en mer bymessig karater. Anleggsperioden vil medføre økt trafikk og redusert fremkommelighet. Vegvesenet har stilt krav om at bussens fremkommelighet ikke må bli dårligere enn i dag som følge av utbyggingen, og har derfor anbefalt å stenge veien for gjennomføring for privatbiler i rushtiden. Byggearbeidene kan ikke startes før det er funnet en tilfredsstillende løsning på trafikksituasjonen.

Hovedutvalgets begrunnelse for å gå imot bom er frykten for at biltrafikken som hver dag går via Bekkestua og mot Stabekk/Lysaker isteden vil velge småveiene Øygardveien og Haukeveien dersom Gamle Ringeriksvei stenges. Dette er små, trange veier gjennom tettbebygde nabolag der det er mange skolebarn ute og går hver dag i det aktuelle tidsrommet. Økt trafikk på disse veiene vil være negativt for beboerne i området og redusere trafikksikkerheten for skolebarn, og Høyre er derfor meget kritisk til en slik løsning.

Isteden anbefales det at Ruter endrer bussenes trasé slik at de kjører via Gjønnes stasjon og Bekkestuatunnelen til Bekkestua. Dersom en slik løsning velges faller grunnlaget for Vegvesenets innsigelse bort og byggearbeidene på Bekkestua kan starte, samtidig som småveiene i området ikke vil oppleve økt trafikkbelastning. Det kan virke ulogisk å gi privatbilene «fortrinn» gjennom Bekkestua og be bussen ta en omvei, men dette vurderes likevel som den minst dårlige løsningen gitt handlingsalternativene. Det forventes at saken vil komme til behandling i samferdselsutvalget i Akershus fylkeskommune, som har myndighet til å be Ruter legge om bussruten. Vedtaket fra Bærum bør være et kraftig signal om å velge en slik løsning.

Se også: https://www.budstikka.no/rushtidsbom/bekkestua/morten-skauge/nekter-a-vedta-rushtidsbom-pa-bekkestua/s/5-55-574771