Nei til rushtidsbom i Vollsveien
Som Budstikka tidligere har omtalt, har fylkesrådmannen i Akershus foreslått etablering av rushtidsbom i Vollsveien. Bakgrunnen er de trafikale utfordringene på strekningen mellom Jar og Lysaker i morgenrushet, noe som blant annet fører til forsinkelser for bussen.

Vi er enige i at det bør vurderes tiltak som kan bedre bussens fremkommelighet, men mener at bom på en av Bærums viktigste ferdselsårer er feil virkemiddel. En bom i Vollsveien vil gi økt trafikk på andre og mindre veier i Bærum der folk bor og skolebarn ferdes. Folk som benytter bil på strekningen for å komme seg på arbeid, for eksempel fra Østerås/Eiksmarka til Lysaker-området, må dersom det etableres bom enten kjøre via Oslo og betale rushtidsavgift i bomringen eller via Bekkestua, der det også vurderes bom. Begge alternativene vil gi urimelig store ulemper for dem det gjelder og dessuten bidra til at det skapes nye trafikale problemer andre steder.
13. desember var fylkets samferdselsutvalg på befaring i Vollsveien sammen med blant annet politikere og administrasjon fra Bærum. Der fikk vi møte representanter både for FAU ved Jar skole og lokale velforeninger som uttrykte stor bekymring for konsekvensene av bom. FAUs Hanne Thowsen har i Budstikka tidligere vist til at bom vil friste flere til å ta snarveier inn i de uoversiktlige, trange veiene i nærmiljøet, akkurat i det tidsrommet hvor barna ferdes der. Dette underbygges av to rapporter utarbeidet av konsulentselskapet Sweco for Statens vegvesen. Disse viser til at en bom vil føre til at 1100-1200 bilister per time må endre reisevaner og at det ikke er mulig å beregne effekten av en slik omlegging i et overbelastet veisystem, men at det vil øke trafikkpresset både i lokale sideveier og andre steder.
Leder for Voll vel, Ola Raftevold, oppfordret under møtet i desember fylkespolitikerne til å ha is i magen og vente på den såkalte Gjønnesdiagonalen, som bygges som en del av E18-prosjektet og vil ta unna mye av trafikken fra Bærum som i dag går via Vollsveien. I mellomtiden vil vi anbefale fylkets samferdselsutvalg å vurdere andre tiltak som kan bedre situasjonen, for eksempel ensretting av nedre del av Vollsveien i rushtiden, etablering av kantstein ved buss-stoppene på strekningen, flere og hyppigere buss-avganger, utbedring av aktuelle gang- og sykkeltraséer og ikke minst etablering av flere innfartsparkeringer i Bærum.
Lisbeth H. Krog, Høyre
Ordfører i Bærum
Morten Skauge, Høyre
Leder Hovedutvalg for miljø, idrett og kultur i Bærum