Nødvendig justering av kursen

Politisk redaktør i Budstikka, Dag Otter Johansen, etterlyser bedre styring når det gjelder strategi for parkering i Bærum («Parkering uten styring», Budstikka 5. mai). Administrasjonens parkeringsplan ble nemlig ikke vedtatt, men bare tatt til orientering av kommunestyret onsdag 3. mai. Og den ble i tillegg hardt kritisert av representanter fra Høyre.

Som listekandidat for Bærum Høyre ved høstens valg, er jeg glad for at det sittende kommunestyret fattet dette vedtaket. Hvis denne parkeringsplanen hadde blitt vedtatt som en bindende strategi, ville det lagt sterke føringer for det kommunestyret som skal sitte de neste fire årene.

Nå står det friere til å stake ut kursen for parkering i Bærum, og det mener jeg er bra. For her går utviklingen fort.

Én ting som nesten ikke har vært fremme i debatten, er hvor raskt den fossile bilparken fases ut i vår kommune. Som bruktbilforhandler er dette noe jeg er vitne til hver dag. De aller fleste nybilene som selges, godt over 90 prosent, er elbiler. Stadig flere elbiler finner også veien til bruktmarkedet, og det er stor etterspørsel etter dem. Diesel- og bensinbiler er mindre populære, og det blir stadig færre av dem.

De tankene og planene som ble tenkt og lagt om parkering før 2020, er utdaterte. Da var tanken at det var viktig å hindre bilkjøring for å få CO2-utslippene ned. Men her har markedskreftene ordnet opp for oss – fossilbilene fases ut i et tempo ingen kunne forutse for bare få år siden.

Da har det lite for seg å holde fast ved en restriktiv parkeringsnorm når nye boliger, sykehjem, barnehager og skoler planlegges og bygges i vår kommune.

Med en helelektrisk bilpark om få år har det ingen klimaeffekt å legge sterke politiske føringer på bilbruk. Man minsker ikke utslipp av CO2 ved å regulere bruken av elbiler.

Bilen har kommet for å bli. Vi som bor i Bærum, trenger den mobiliteten bilen gir, enten det er å kjøre til jobb, hente og levere barn og ungdom, besøke på sykehjem og sykehus, handle, eller kjøre til hytta.

Samtidig skal vi legge til rette for sykkelbruk, satse på kollektivtransport og mikromobilitet, rett og slett fordi det er effektive og rasjonelle transportformer i tettbygde strøk, med begrenset plass, rushtrafikk og køer. Det må rett og slett være mulig å ha to tanker i hodet samtidig: Planlegge for nok parkeringsplasser til å dekke innbyggernes behov, og samtidig satse på kollektiv, sykkel og mikromobilitet for å sikre effektiv og rasjonell transport.