Norge trenger realfagshodene

Stadig færre velger realfag på videregående og i høyere utdanning. Det bør få varsellampene til å blinke.
Realfag spiller en avgjørende rolle i å løse fremtidens samfunnsutfordringer innen teknologi, klima, helse og innovasjon. Til tross for dette viser statistikk at altfor få elever velger realfaglig fordypning på videregående, og mange elever velger bort realfag til fordel for andre studieretninger i høyere utdanning.

Norge er helt avhengig av å få flere med høyere kompetanse i realfag dersom vi skal klare omstillingen vi står overfor.

Før årsskiftet ble det klart at 43 prosent av elevene på 9. trinn ligger på laveste nivå i naturfag og 37 prosent på laveste nivå i matematikk, ifølge den internasjonale TIMSS-undersøkelsen. For å sikre fremtidens kompetanse må det settes i verk konkrete tiltak for å øke interessen og deltakelsen i realfag.

Vi vet at å gi fordeler fungerer i rekruttering. Høyre i Akershus mener realfagspoeng er viktig for at elevene velger nettopp realfag, og vil at elever skal kunne få opptil 4 realfagspoeng samt øke fra 0,5 til 1 poeng for R1-matte.

Arbeiderpartiet har i sin regjeringsperiode vist at de ikke tar rekrutteringsfrafallet i realfag på alvor når de velger å gå ned til skarve 2 realfagspoeng ved søknad til høyere utdanning. Det motiverer definitivt ingen til å ta realfag.

Elever som ønsker fordypning innenfor et spesifikt fagområde, spesielt innen kreative og estetiske fag, har i dag flere linjer å velge mellom.

Dessverre gjelder ikke det samme for elever med interesse for realfag. Et søk på utdanning.no innen realfag viser alternativer knyttet til teknikk, bygg og industri, men tilnærmet ingen knyttet til energi, innovasjon eller teknologi.

Spesialiserte linjer kan være en løsning som sikrer elevene et grundig og helhetlig tilbud innen realfag, og Høyre vil derfor se på muligheten for realfaglige yrkesfagslinjer eller studieforberedende linjer med realfaglig spesialisering.

Anine Norén (H) er fylkestingsrepresentant og leder av komité for opplæring og kompetanse i Akershus. Foto: Privat

Norges Realfagsgymnas i Bærum er et godt eksempel på dette og som vi også kan hente inspirasjon fra i det offentlige tilbudet.

Realfag er i stor grad praktisk, og det kan være engasjerende for elevene å se selv hvordan realfag løser aktuelle samfunnsutfordringer som klimaendringer, teknologiutvikling og medisin.

Praktisk læring, opplevelser og inspirerende rollemodeller kan være viktige momenter for å øke engasjementet rundt realfag.

Vi vet at elevene ofte velger utdanning basert på hva de kunne tenke seg å jobbe med. Derfor er det helt essensielt at de får oppleve realfagene i praksis og se hvordan realfag kan bidra til å løse store samfunnsproblemer.

De store samfunnsutfordringene lar ikke vente på seg, og da er det på tide med en politikk som tar rekrutteringsutfordringene til realfag på alvor.

Da trenger vi mindre av Arbeiderpartiet og mer av Høyres politikk for å omstille oss til å møte fremtidens utfordringer.