Ny E18 – En mulighet uten sidestykke for næringslivet i Bærum

Etter en svært lang politisk dragkamp, er beslutningen tatt. Gratulerer til alle som har bidratt!
Til de som motarbeider ny E18, med begrunnelse i økt utslipp og dårligere klima-regnskap, ønsker jeg å informere om at innen veien åpnes, tilsier prognosene at kjøretøyene nærmest er utslippsfrie. Dårlig samvittighet berger ikke klimaet, men det at flere tar ansvar, gjør det.

Foto: Privat

Nå skal historiens største enkelt-prosjekt i Bærum, til 16,4 mrd., gjennomføres frem til 2027. Dette representerer, etter et rimelig anslag, mer enn 1000 årsverk hvert år og en omsetning på ca. 10 mill. hver dag. Riktignok vil de store entreprisene bli tildelt bedrifter som ikke skatter til Bærum, men en stor del av leveransene og underleverandørene vil kunne finnes lokalt.

Allerede i høst kontraherer Statens Vegvesen to forberedende entrepriser. Da oppstår behovet for mat & drikke, innkvartering, kantinedrift, klær og sko, drivstoff, byggematerialer, stål, armering, betong, betongelementer, stein, pukk, sand og grus, asfalt, transport og et utall antall andre tjenester som vår lokale leverandører kan bidra med. Dette kan gi ca. 1,0 -1,5 mill. skattekroner til kommunekassen daglig i syv år, og bidrar til et lavt fotavtrykk med kortreiste varer og tjenester. Det er å håpe at sistnevnte implementeres i tildelingskriteriene for alle entrepriser.

Jeg oppfordrer næringslivet, Bærum Næringsråd og dets medlemmer til å kaste seg på denne muligheten, ta grep og fremstå som en mer synlig og ansvarlig aktør i Bærumsamfunnet. Dette er et mulighetsrom som gir store forhåpninger om å øke andelen lokale leverandører, og øke lokal verdiskaping.

Statens Vegvesen vil gi entreprenørene i oppgave å finne sine egne rigg-områder. I denne oppgaven burde man også sørge for at disse områdene i etterkant lett kan transformeres om til bolig og næringsarealer og dermed bidra til inntektsgenererende tiltak. Dette vil også være interessant for vellene som blir berørt, som sitter på uvurderlig lokal kunnskap.

Selv om dette er et gedigent samferdselsprosjekt, åpner det også opp for et stort Bolig og Nærings-prosjekt. Fra Lysaker, via Stabekk-lokket, Ramstadsletta, Høvik og Sandvika opereres det med 2.400 – 6.100 nye boliger samt 210 -270.000 m2 næring. Dette alene, hvor folk kan bo nær sine arbeidsplasser, bygger opp under og forsterker miljøprofilen i prosjektet.

Takket være aktivt påtrykk fra Høyre, med en samferdselsminister fra KrF, og i sluttfasen også god medvirkning fra et ansvarlig Arbeiderparti i Bærum og i gamle Akershus, blir prosjektet realisert. At FrP feiga ut, med grunnlag i at vi ikke får det beste, kan vi leve med.

Rolv Guddal

Leder av Tanum krets av Bærum Høyre