Ny E18 er nødvendig
SV har gjort motstand mot E18 som symbolsak. Og det rødgrønne byrådet i Oslo har gjort alt for å forpurre prosjektet. Siste krampetrekning fra byrådet er innsigelse mot reguleringsplanen for E18. Skulle de rødgrønne vinne valget henger ny E18 i en syltynn tråd. Alle partiene som Arbeiderpartiet er dømt til å måtte samarbeide med, er mot ny E18. Og AP byrådsleder i Oslo er erklært motstander av ny E18. Det lover ikke godt for ny E18 som Høyre/Frp-regjeringen endelig har fått kjempet inn i Nasjonal transportplan.

Anders Ekeland følger opp i Budstikka med velkjente SV-argumenter mot ny E18. Resonnementet er at økt veikapasitet gir økt trafikk. Derfor skal det ikke bygges mer vei. En logisk brist som tilsier at verken Ekeberg-, Opera-, Granfoss-, eller Vålerengatunnelen skulle vært bygget. Ettertiden har vist at disse utbyggingene var riktige. Oslo er rett og slett blitt triveligere og en mer miljøvennlig by. Eksos, støy og dundrende biltrafikk i Strømsveien og på Rådhusplassen er borte.
Ekland hevder at E18-utbyggingen øker veikapasiteten inn til Oslo. Det stemmer ikke. Som i dag vil det være to felt som treffer bygrensen ved Lysaker, og et felt som tar av til Ring 3. Derimot vil fremkommeligheten for nærings- og kollektivtrafikken bli bedre, bl.a. fordi man unngår kø i Sandvika. Trafikken gjennom bomringen er anslått redusert med 11 prosent som følge av enigheten om Oslopakke 3.
SVs ulogiske resonnement er at redusert veikapasitet gir bedre trafikkflyt. Bilkøer er dårlig miljøpolitikk. En gjennomgående gang- og sykkelvei er en del av ny E18. Ny tunnel vil redusere støy- og støvplager og bedre bomiljøet langs den sterk belastede veistrekningen. Dette vil frigjøre attraktivt areal for boligbygging. Ny E-18 er et nødvendig miljøtiltak. E-18 påfører 17 000 beboere støy og støvplager. Bedre flyt i trafikken gir lavere utslipp. Hovedtyngden av trafikkveksten knyttet til befolkningsveksten, må tas av buss. Da må bussen komme også frem og E18 må utbedres.
Hvis byrådet skulle få gjennomslag for å stanse E18-prosjektet, vil det medføre et betydelig dårligere kollektivtilbud inn og ut av Oslo, mer spredt boligbygging i Bærum og Asker, mer privatbilisme og større lokalmiljøbelastninger enn om prosjektet gjennomføres som planlagt. Vil du ha ny E18 er Høyre garantisten.
Innspillet var publisert i Budstikka 07.09.2017