Ny giv for Norge i 2021

Selv om Norge er ett av landene i verden som har klart seg best gjennom pandemien, ble 2020 et tøft år for alle som mistet noen de er glad i, for dem som mistet jobben og de sårbare blant oss som ikke har fått god nok hjelp.
Foran oss ligger en stor oppgave. I 2021 må vi få Norge tilbake i jobb. Av statsminister Erna Solberg og finansminister Jan Tore Sanner

En jobb handler om så mye mer enn en inntekt. Det handler om å få brukt sine evner og sin utdannelse. Det handler om kaffen og drodlingen i pausen. Om samtaler, spøk og latter med gode kollegaer rundt lunsjbordet. Det handler om å komme hjem til familien etter en arbeidsdag og fortelle om hva som skjedde.

For Norge handler arbeidsplasser om fremtiden vår. Om velferd og trygghet. Arbeidsplassene må skapes der de forsvant – i det private næringslivet. Vi går inn i en tid der vi blir stadig flere eldre, der utgiftene til det offentlige vil øke og inntektene fra olje- og gassnæringen vil falle. Inntektene må erstattes fra andre bransjer. Norge har et godt utgangspunkt for å lykkes.

Regjeringen har i flere år tatt grep for å gjøre Norge mer konkurransedyktig, Vi har satset på kunnskap og forskning, og senket skattene for både folk og næringsliv med over 30 milliarder kroner siden 2013. Selskapsskatten er redusert fra 28 til 22 prosent, maskinskatten fases ut, opsjonsbeskatningen er forbedret og skatten på arbeidende kapital er vesentlig lavere.

Vi bygger ut vei og jernbane i et stort tempo. Vi har satt første spadetak for både nye E18 gjennom Bærum og Asker og Fornebubanen og investert i dobbeltspor til Hamar.

Slik kommer folk og varer raskere frem. Veiutbygging skaper besparelser for næringslivet, men også en tryggere hverdag for yrkessjåfører og pendlere.

Også før koronapandemien ble for mange mennesker stående utenfor arbeidsmarkedet. For noen handler det om manglende kompetanse. Regjeringen har tatt tak i denne utfordringen. Flere elever fullfører nå videregående skole, og vi satser på kompetanseheving for voksne gjennom reformen «Lære hele livet». Målet er at ingen skal gå ut på dato i norsk arbeidsliv.

Kompetanse bidrar verdiskaping fremover og vår region har de beste forutsetninger for å være blant de fremst i Europa på kunnskap og kompetansebedrifter. Fremtidens jobber skapes innenfor mange bransjer, og derfor må vi satse på ulike typer utdanning.

Morgendagens jobber vil bli grønnere. I 2019 fikk Solenergiklyngen på Fornebu økt offentlig støtte. Dette er et spennende miljø innenfor fornybar energi. Markedet for solenergi i Norge er fortsatt lite, men det er i vekst, og regjeringen vil være en pådriver for å bygge opp kompetanse som skaper muligheter for at bransjen kan vokse, sammen med andre grønne næringer.

Da Høyre tok over regjeringsmakten i 2013, var Norge langt unna fra å nå våre klimamål. Siden har mye skjedd. Elbiler har gått fra å være et sjeldent syn på veiene til å bli den nye normalen. Vi har tatt markedet i bruk i miljøets tjeneste. Det skal vi fortsette med. Utslippene skal ned, og verdiskapingen skal opp.

Når vi nå går inn i et nytt år, er det med et håp om at dette året skal bli bedre enn det forrige. Ingen av oss kan si noe sikkert om fremtiden, men regjeringen kan love at vi skal gjøre alt vi kan slik at Norge skal få en ny giv, og at flere kommer i jobb etter pandemien.