Ny parkeringsstrategi som hensyntar både klima og tilgjengelighet

Gjeldende klimastrategi for Bærum er nesten ti år gammel og er moden for revisjon. Det har skjedd mye i Bærum siden denne strategien ble vedtatt. Folketallet har økt med nesten ti prosent og antall virksomheter har økt med 30 prosent. Det er altså langt flere som bor og jobber i Bærum, noe som skaper et økt behov for parkering. Behovet vil øke tilsvarende i tiden fremover. Dette er noe vi politikere må ta hensyn til.

Foto: Stig Eide Sivertsen

Parkeringsbehovet må imidlertid balanseres med vår ambisiøse klimastrategi der målsetningen er å redusere klimagassutslippene med 65 prosent eller mer innen 2030. Den største kilden til utslipp i Bærum er veitrafikk. To viktige tiltak for å redusere veitrafikk er å øke el-bilandelen og gjøre det enklere å velge miljøvennlige transportformer som kollektivtrafikk, sykkel, mikromobilitet og gange.

Vi har nå behandlet en ny parkeringsstrategi som vi mener balanserer dette godt. Strategien er omfattende og detaljert. Den legger blant annet opp til at parkeringshus i hovedsak skal plasseres i utkanten av sentrumskjernen, gateparkering skal reduseres for å gi plass til byliv og det skal etableres flere og sikrere sykkelparkeringsplasser. Man skal prøve å få etablert arealer til oppbevaring og reparasjon av sykler i større boligprosjekter samt sette krav til sykkelparkeringsplasser ved nye arbeidsplasser. Bærum skal jobbe for å endre sonestrukturen for kollektivtransport og jobbe sammen med fylkeskommunen, Ruter, Statens Vegvesen, jernbaneverket og arbeidsgivere for å prøve å gjøre det enklere å velge å velge kollektiv, sykle eller gange til jobb.

I Høyre er vi spesielt glade for å ha fått gjennomslag for flere tilleggsvedtak. Vi har blant annet bedt om at det skal jobbes for å etablere flere innfartsparkeringsplasser for bil og sykkel. For å sikre at disse plassene brukes til det de faktisk skal brukes til har vi bedt om at det sees på mulighet for å knytte disse til en gyldig billett for kollektivtransport. Vi har også bedt om at det skal gjøres en analyse av hvilke konsekvenser parkeringsstrategien har for eldre og deres livskvalitet og sosiale liv.

I tillegg fikk Høyre gjennomslag for å ta ut en del punkter fra strategien. Vi vil ikke ta bort incentiver for el-biler nå. Denne ordningen har fungert godt, og er et bidrag til å gjøre det mer attraktivt å velge el-bil. Vi mener også at det blir feil å innføre avgift på utfartsparkeringsplasser, og ønsker at dagens ordning med samarbeid med idrettslagene skal videreføres. I tillegg vil vi se om parkeringstiden kan reduseres for å få bedre sirkulasjon og tilgang til parkeringsplasser og vi avviser å jobbe for en lovendring som gir hjemmel for å pålegge betaling på private parkeringsarealer.

Vi mener at parkeringsstrategien som nå skal til endelig behandling i kommunestyret hensyntar det økte behovet for parkering samtidig som den er bra for klimaet fordi den har en rekke tiltak som gjør det mer attraktivt å velge klimavennlige transportformer som el-bil, kollektivtransport, sykkel og gange.