Ny E18 skal bygges

Regjeringen foreslår i revidert nasjonalbudsjett for 2019 å bevilge 340 mill. kr. til E18 Lysaker- Ramstadsletta. Dette sikrer finansiering av prosjektet frem til bompengeproposisjon er behandlet av Stortinget. Dermed ligger det til rette for at E18 kan åpnes for trafikk i 2027, ikke 2028 slik det har vært hevdet. Stortingsflertallet vil applaudere bevilgningen i motsetning til det rødgrønne byrådet i Oslo.

E18 Lysaker-Ramstadsletta skal bygges. Det har regjeringen fastslått og det gjelder fortsatt. Det er et stort og viktig prosjekt, både lokalt og nasjonalt. E18 Lysaker-Ramstadsletta er et komplisert og komplekst prosjekt som er avhengig av omfattende forberedelser før anleggsstart.

Regjeringen Solberg har sørget for at Statens vegvesen har fått utvidet fullmakt til å starte grunnerverv langs E18 Lysaker-Ramstadsletta basert på gjeldende kommunedelplan, før reguleringsplanen ble godkjent. Det vanlige er at dette skjer etter vedtatt reguleringsplan. I Nasjonal transportplan (NTP) 2018-2029 ble det understreket at utbyggingen skal skje helhetlig og sammenhengende fra Lysaker til Ramstadsletta.

Det rødgrønne byrådet i Oslo har gjort hva de har kunnet for å stikke kjepper i hjulene for ny E18. Den største trusselen mot E18 er det rødgrønne byrådet i Oslo og økt oppslutning om MDG, SV og Rødt.

Høyre har vært en utrettelig forkjemper for ny E18. Vei i vellinga ble da Høyre overtok regjeringsmakten. Veien er dimensjonert for 1970-tallets trafikk og overmoden for oppgradering. Det er grenser for mye kø, kork og kaos befolkningen i Asker og Bærum skal belemres med. Derfor skal ny E18 bygges.