Nye Sandvika og parkering
Parkering er et svært viktig tema dersom reguleringsplanen for Sandvika sentrum skal vedtas. Hovedmålsettingen med all riving og ombygging har vært at dette skal skape mer liv i bydelen vår. Med dét bakteppet er det utopi å tro at bilen ikke skal ha sin plass i et bysentrum. Snart er de aller fleste biler nullutslippsbiler, og vi kan ikke lukke øynene for at vi trenger parkering for de som skal besøke Sandvika. Se på Sandvika Storsenter, med gratis parkering for flere tusen biler.

«Hvor mange offentlige parkeringsplasser vil gamle Sandvika sentrum få i det underjordiske parkeringsanlegget, og hva vil det koste å parkere der?» Disse og flere andre spørsmål har jeg som medlem av politisk sektorutvalg Miljø, Idrett og Kultur (MIK) rettet til rådmannen. Rådmannen trenger åpenbart tid for å svare, men ett svar har jeg faktisk allerede fått: Det underjordiske parkeringshuset vil få omtrent samme antall kommunale parkeringsplasser som dagens p-hus i Malmskriverveien; det som ligger midt i sentrum, bygget inntil Helgerudgården.
Et så lavt antall offentlige p-plasser er alt for dårlig. Her må vi ta høyde for et betydelig økt antall besøkende til et attraktivt Sandvika sentrum. Det er tilreisende fra Bærum og øvrige omland som vil utgjøre mesteparten av bylivet. Dagens gateparkering vil sannsynligvis forsvinne. P-plassene grunneierne, byggerne og driverne av det underjordiske p-huset får, vil bli reservert de som skal bo i høyhusene, arbeide i kontorene osv. Blir det eventuelt noen ledige plasser, vil det koste flesk å parkere på disse.
Nå haster det med å få avklart dette, for planen skal opp til debatt – og den politiske ledelse har satt som mål at den skal vedtas innen utgangen av mai måned.
Temaer som parkering, høyde på de nye byggene og 6 – 7 års rive- og byggeprosess må hensyntas i debatten, noe annet er udemokratisk.
Morten Larsen
Kommunestyrerepresentant for Bærum Høyre