Økte ressurser til politiet

Akershus Høyre krever økte ressurser til politiet på Østlandet. Vi står overfor en betydelig kriminalitetsutfordring i Akershus, med en oppblomstring av gjengkriminalitet og kriminelle nettverk. De kriminelle blir yngre, og volden blir grovere. I Øst-politidistrikt alene har det vært en øking i ungdomskriminaliteten med 37 prosent sammenlignet med fjoråret, økningen er størst blant de aller yngste.

Samtidig ber politiet selv etter mer ressurser for å få gjort jobben sin. Dessverre har antallet polititjenestepersoner i Akershus som jobber med forebygging, blitt kritisk lavt i enkelte kommuner. I flere deler av fylket har ordningen med skolekontakter som operative forebyggere blitt kuttet. Uten skolekontakter vil politiet miste en enkel vei inn for å få oversikt over ungdomsmiljøet og hva som rører seg.

Forebyggende politiarbeid er vårt viktigste verktøy for å forebygge og bekjempe ungdomskriminalitet.

Akershus Høyre mener vi trenger en helhetlig og langsiktig plan. Politiet kan ikke vente fra budsjett til budsjett for å vite hva de har av ressurser det neste halvåret. Det synes som Støreregjeringen går bort fra det Høyre oppnådde i 2020, nemlig minimum to polititjenestepersoner per 1.000 innbyggere. Justisminister Mehl har ikke bekreftet at regjeringen har dette som mål. Det bekymrer oss.

Regjeringen prioriterer åpning av politikontorer som knapt har åpningstider, i områder med liten befolkning, og opprettelse av domstoler som ingen vil ha. Våre tett befolkede områder med storbyutfordringer har fått minimalt med oppmerksomhet fra regjeringen. Norge trenger flere polititjenestepersoner, ikke flere små, tomme politikontor.

Høyre krevde i fjor høst at alle utdannede politistudenter skulle få tilbud om jobb. Først i regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett nå i mai kom det endelig et forslag om en god budsjettøkning.

Akershus Høyre ber regjeringen om å:

1. Sørge for at de økte bevilgningene i revidert nasjonalbudsjett går til økning av antall operative polititjenestepersoner, ved å rekruttere og ansette flere i politidistriktene som dekker Akershus.

2. Investere i spesialisert opplæring for polititjenestepersoner, slik at de blir godt rustet til å forebygge og håndtere bedre forebygging og økt gjengkriminalitet.

3. Sikre god ressursutnyttelse og økt koordinert forebyggingseffekt gjennom å styrke samarbeidet mellom politiet, kommunene og frivilligheten for å forebygge utenforskap og bygge sterkere sosiale nettverk i lokalsamfunnene.

4. Sørge for at politiet blir mer synlig i nærmiljøene, noe som i seg selv har en avskrekkende effekt på potensielle kriminelle handlinger.

5. Sørge for at politiet har minst én dedikert forebyggende polititjenesteperson per 10.000 innbygger i hver kommune i Akershus, og at politiet innfrir de nasjonale kravene til responstid.

Det er vårt ansvar som politikere å sørge for at Akershus er et trygt sted å bo. Vi må lytte til bekymringene fra våre innbyggere, og vi ber nå regjeringen om å handle raskt for å forbedre tryggheten i vårt fylke.

Det er en investering vi ikke har råd til å utsette.