Oslofjordtunnelen og ny E18 må på plass
Nå i slutten av juni har Viken behandlet sitt innspill til Nasjonal Transportplan. Nasjonal transportplan er en stortingsmelding som regjeringen legger frem og som viser målsettingene og prinsippene for transportpolitikken.
Man ser hva som vil prioriteres innenfor transportområdet og strategien knyttet til et samlet system for vei-, jernbane-, luft- og sjøtransport.
Dette er med andre ord et viktig dokument som blant annet bestemmer hva som skal bygges og hvor mye vedlikehold skal prioriteres.
Innspillet som Viken sendte inn til regjeringen, var veldig viktige for oss som bor i Asker og Bærum.
Det er gledelig å se at det som ble prioritert som det aller viktigste samferdselsprosjektet for Viken fylkeskommune, er Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2.
Det er avgjørende at dette prosjektet blir igangsatt snarest, for situasjonen som er nå, kan ikke fortsette.
Vi kan ikke akseptere at tunnelen er stengt nesten flere dager enn den er åpen. Det er køer, og samtidig er ikke sikkerheten den beste.
I tillegg så følger ikke Oslofjordforbindelsen Tunnelsikkerhetsforskriften, for eksempel ved at det ikke er to tunnelløp i dag.
Statens vegvesen lager i tillegg en egen prioriteringsliste, og den siste oppdaterte ble lagt frem i mai 2023 og har E134 Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2 på førsteplass.
Hvis man har kjørt gjennom Oslofjordtunnelen en dag den faktisk er åpen, og kommer inn i Asker og Bærum, så vil man komme til et av Norges største utbyggingsprosjekter: E18.
Vi har alle sett at første etappe er godt i gang, men det gjenstår fortsatt to etapper til før hele E18 står ferdig.
Dette er etappe to fra Ramstadsletta til Nesbru og etappe tre som går videre fra Nesbru til Drengsrud.
Det er først når disse to også er ferdigbygget, at vi vil få det fulle potensialet av E18.
Dette vil bidra til styrket trafikksikkerhet og gi bedre trafikkflyt samt redusere bilbruk og legge til rette for at flere kan reise kollektivt.
E18 er en del av Oslopakke 3 i dag og var prioritert i Nasjonal transportplan 2018–2029 og 2022–2033.
Derfor legger vi i Høyre til grunn at også E18 etappe to og tre vil bli gjennomført samt en ny kollektivterminal på Lysaker som det er et stort behov for.
Nå gjenstår det bare å se om regjeringen forstår hvor viktig dette er og vil prioritere midler til disse prosjektene.