Parkering  med politisk styring!

Politisk redaktør i Budstikka skriver i en kommentar 05.05. om «parkering uten styring» i omtalen av behandlingen av temaplan for parkering i Bærum. Den beskrivelsen er vi i Høyre sterkt uenig i. Ved å ta planen til orientering med vedtak om at alle nye tiltak med konsekvenser for Bærums innbyggere skal til politisk behandling før de iverksettes,  beholder vi nettopp en sterk politisk styring.

Foto: Stig Eide Sivertsen

I kommentaren omtales også temaplanen som Høyres parkeringsstrategi. Det er feil. Etter formannskapsmodellen er det kommunens administrasjon som forbereder alle saker. Vi har tradisjon for å behandle denne typen saker etter at den har vært på høring, altså til 2. gangsbehandling. Det ble gjort ett unntak i forbindelse med høringsrunden, vi understreket at innfartsparkeringsplassene fortsatt skulle være gratis fordi vi mener det er et godt miljøtiltak.

Temaplan parkering med tiltaksplan er både en overordnet strategi som skal stå seg over tid, men også en tiltaksplan i en og samme sak. Det er uvanlig. Vi pleier å vedta overordnende strategier,  mens vi får handlingsplaner til behandling som egne saker. Det er den modellen vi i Høyre ønsker. Vi valgte å akseptere saksfremlegget slik det var, men med vedtak om at vi vil behandle tiltakene senere.

Høyre er opptatt av at vi skal nå målene som er satt i Klimastrategien 2030. Vi skal også levere i henhold til de avtalene vi har inngått internasjonalt, nasjonalt og i avtaler som gjelder areal og transport i Osloområdet. Selv om vi blir flere innbyggere i Bærum skal veksten i trafikken tas med kollektivt, sykkel og gange. Vi tror at billigere og mer sømløs kollektivtransport er et meget viktig virkemiddel. Likeledes at det skal oppleves tryggere å sykle og å sette fra seg sykkelen. Vi har satt av 46 millioner til sykkeltiltak i 2023. Noen restriksjoner på parkering og kjøring er en del av å skape hyggelige byrom, men vi må huske på at Bærum er bygd og Bærum er by, ulike tiltak må gjelde ulike steder. Vi mener også at eldre ikke må møtes av restriksjoner som vanskeliggjør deres sosiale liv og muligheten for å klare seg selv.

Sammen med andre partier fikk vi flertall for disse punktene:

• Fortsatt arbeide for flere gratis innfartsparkeringsplasser med gode sykkelparkeringsløsninger, knyttet til gyldig billett for kollektivtransport.
  • Parkeringstidene på kommunale plasser kan reduseres for å få sirkulasjon.
  • Vi ønsker ikke å redusere elbilfordelen nå, p-avgifter vedtas i budsjettsammenheng.
  • Det ønskes ikke avgiftsparkering på utfartsparkeringsplassene utover dagens ordning hvor idrettslagene tar en moderat avgift for å vedlikeholde plassene.
  • Det bes om sak knyttet til ambisiøst mål for bildeling.
  • Vi ønsker ikke å arbeide for en lovhjemmel som gir kommunene rett til å pålegge betaling på private p-plasser.
  • Sammen med FrP stemte vi for at det ikke skal innføres avgift for ansatte på alle kommunens arbeidsplasser og for at det skal  være tilstrekkelig antall parkeringsplasser ved kommunens tjenestesteder.

Parkeringsstrategi er viktig, men etter å ha diskutert den som en hovedsak på syv møter på tre uker, blir det godt å ha fokus på andre saker. De fleste av oss begynte nok ikke med politikk fordi vi hadde et hjerte for parkeringspolitikk, men for å gjøre samfunnet bedre for innbyggerne våre. Vi mener at ved å ta planen til orientering, har vi politikere det riktige verktøyet for å ta kloke valg til rett tid i strategiens levetid.

Morten Skauge og Dag Egil Strømme (H), gruppeleder og utvalgsleder MIK