Parkeringsvedtak for både klima og handel

I hovedutvalg for miljø, idrett og kultur i Bærum behandlet vi på møtet 10. februar en sak om parkering under E18 i Sandvika. Dette er en krevende sak, der flere hensyn må veies mot hverandre. Vi må bidra til at Sandvika er lett tilgjengelig for folk som skal handle eller besøke kulturtilbud og friområdene. I tillegg må vi bidra til at folk skal kunne sette fra seg bilen og heller ta tog eller buss til Oslo eller andre steder.

Bærum vedtok i fjor en ambisiøs klimastrategi. Målet er å redusere klimagassutslippene med 65 prosent eller mer innen 2030.

Den største utfordringen når det gjelder klimagassutslipp er veitrafikk. Veitrafikken står for om lag 80 prosent av utslippene i Bærum. Som kommune har vi begrenset med virkemidler for å få ned veitrafikken, og da er det viktig at vi bruker virkemidlene på en smart måte.

Et viktig virkemiddel for å få ned veitrafikken er å legge til rette for at flere velger kollektivtrafikk fremfor bil.

Med vedtaket fra Høyre og Frp sikrer vi 78 parkeringsplasser med maksimal parkeringstid på 12 timer. Disse plassene vil kunne fungere som innfartsparkering, men vil også kunne fungere som parkeringsplasser for de som av ulike grunner trenger bil i jobben av og til.

Vi mener at tiden ikke er riktig til kun å ha korttidsparkering. Vi liker bedre forutsigbarhet og gradvise endringer for å lære underveis, også når det gjelder parkeringsregler.

Det bygges mye i Sandvika for tiden, og flere parkeringsplasser forsvinner som følge av dette. Vi ønsker mer rullering – både for handlende, besøkende til våre kultur- og restauranttilbud og for rekreasjon på Kadettangen og Kalvøya.

For å sikre dette setter vi nå en maksimal parkeringstid på fire timer på 21 parkeringsplasser under E18. I tillegg er det er en del plasser med to timers maksimaltid.

Dette sikrer en bedre rullering på parkeringsplassene. I tillegg vet vi at tilgjengeligheten er god også andre steder, som i parkeringshuset i Elias Smiths vei og på Sandvika Storsenter.

Med vedtaket i hovedutvalget strammer vi altså inn parkeringspraksisen og forsøker å optimalisere den for både handel og klima. I sum blir det nå en miks av 2-timers, 4-timers og 12-timers parkering på parkeringsplassene nedenfor rådhuset.

Senere i år skal vi vedta en ny parkeringsstrategi for Bærum. Høyre har bedt om at administrasjonen som en del av denne, også ser på muligheten for bedre løsninger for innfartsparkering både i Sandvika-området og i Bærum generelt.

I tillegg gjør vedtaket i hovedutvalg for miljø, idrett og kultur 10. februar at vi får nye erfaringer og mer innsikt. Med denne innsikten kan vi i forbindelse med parkeringsstrategien gjøre endringer på parkeringspraksisen hvis det viser seg å være nødvendig.