Plahtejordet må forbli åpent og grønt!

Høvik er i rivende utvikling. Om noen år vil E18 delvis ligge under bakken, med de muligheter det kan gi for utvikling av Høvik. E18-prosjektet kan vi ikke minst takke Bærum Høyre for, som aldri ga seg tross gjentatte forsøk på å stoppe det hele.

Plahtejordet park. Foto: Bærum kommune

Høvik er et populært boligområde som har opplevd adskillig fortetting de siste årene, i form av for eksempel nye leilighetsbygg i Veritas Have, den tidligere storombygging i Maries vei samt en hel del såkalt «eplehageutbygging». Vi blir stadig flere i lokalmiljøet.

Nå er selve Høvik sentrum på tegnebrettet og skal bli nytt og enda større. Vi har stor tro på at Høvik skal forbli et populært boligområde, det kan vi se av de rundt 1.500 planlagte nye boligene i området. Men økningen i antallet nye innbyggere legger naturligvis press på grøntareal, natur og tumleplassene for barn, unge og andre innbyggere. Og: Høvikbanen er allerede mer enn sprengt, barna våre sendes andre steder i kommunen for å få treningstid til for eksempel fotball.

Men selv om vi ønsker flere innbyggere hjertelig velkommen betyr ikke det at vi vil si ja til alt, inkludert prosjekter som krever at vi går løs på de få grønne lungene som er igjen. Disse blir selvsagt enda viktigere etter hvert som vi blir stadig flere. Her er vi ved denne sakens kjerne:

I forbindelse med rulleringen av arealdelen til Bærums kommuneplan for perioden 2022–2042, har det kommet inn forslag fra Niels Torp+ arkitekter på vegne av for Høvik sameie om endring av arealformålet for den nordre delen av Plahtejordet fra landbruks-, natur- og friluftsområde (LNF) til boligområde. Planen dreier seg om å bygge ned store deler av denne flotte, åpne parken til boliger.

I innspillet fra Niels Torp+ arkitekter heter det at området per i dag skal være lite i bruk. Som de fleste av oss som bor på Høvik vet: Dette er direkte feil. Området er per i dag stadig benyttet av folk i mange aldre, enten de koser seg i det åpne, lyse landskapet eller jogger, sykler, spiller fotball eller går tur.

Styret i Høvik Høyre ønsker ikke å etablere boliger på et område som vitterlig er avsatt til nødvendig natur- og friluftsområde. Bærum Høyre gikk til valg på i sitt partiprogram for inneværende periode: «Bærum Høyre vil: Bevare Bærums identitet med kulturmiljøer, rekreasjonsområder og grønne lunger innenfor byggesonen, samt løkker og skogholt i nærmiljøene.» Dette er god Høyre-politikk som forplikter.

Som vi alle vet: Vi kommer ikke til å ha behov for mindre grøntareal når innbyggerne blir langt flere. Snarere har vi behov for mer areal til aktivitet, rekreasjon og rett og slett til å treffe hverandre uforpliktende ute i det fri – i trygge, lokale områder.

Styret i Høvik Høyre støtter fullt ut forslaget fra Høvik Verk vel, uttrykt i Budstikka rett før jul: «Den store økningen i folketall kombinert med økt trykk på kyststien av tilreisende taler sterkt for snarere å videreutvikle og styrke Plahtejordet som viktig rekreasjonsområde for nye Høvik sentrum – og ikke for å bygge ned og fortette.» Vellet, som har Plahtejordet i sitt nedslagsfelt, uttrykker en oppfordring svært mange av oss kan stille seg bak: «Ikke bygg ned vårt flotte grøntområde.»