Politisk venstrehåndsarbeid fra Venstre

Innkjøp. Erfaring fra næringslivet viser at anskaffelser er et fag og en kompetanse som kan skape store verdier når det gjøres profesjonelt. Men i Bærum kommune har innkjøp tilsvarende 160 millioner kroner, eller enkeltinnkjøp under 500.000 kroner, blitt håndtert av tjenestelederne i kommunen, som ikke har profesjonell spisskompetanse på innkjøp.

Dette underbygges også ved at Forvaltningsrevisjonen har funnet et kritisk høyt antall lovbrudd blant tjenestelederne håndtering av innkjøp. Høyre, ved kommunestyrerepresentant Gisle Bugn, har derfor foreslått at Anskaffelsesenheten, som er ekspert på innkjøp, også skal ha ansvar for alle innkjøp over 100.000 kroner. Rådmannen mener dette kan gi gevinster som lavere innkjøpspriser, redusert risiko for regelbrudd og billigere drift av kommunale tjenester.

Det burde derfor være en tverrpolitisk enighet om dette. Men i et innlegg 17. november gir Venstres Edvard Værland og Wenche Steen uttrykk for å ville beholde ting uforandret. Disse representantene undervurderer kompetansekravet på innkjøp, og argumenterer at siden innkjøp gjøres gjennom rammeavtaler vil de ufaglærte håndtere dette like bra. Men det er basert på en misforståelse av innkjøpsfunksjonens natur og potensial for kommersiell adferd. Rammeavtaler er bare et verktøy, og selv innenfor disse finnes betydelig rom for forhandlinger og justeringer. Det var overmodent å endre praksis for å kunne følge med i tiden.

Det er egentlig overraskende at den kommunaløkonomiske kompetansen ikke har tatt tak i dette før, og at det måtte et politisk initiativ fra Høyres Gisle Bjugn. Faktum er at Venstre har stemt for dyrere og dårligere innkjøpstjenester i Bærum kommune. Det kunne bli dyrt for innbyggerne i Bærum. Vedtaket vil spare kommunen både for omdømmetap og flere millioner kroner i årene som kommer.