Prosjekt ROBUST
Fra neste skoleår får våre8. klassinger et unikt tilbud. Da starter vi «Prosjekt ROBUST» som innebærer atelevene skal få undervisning i lærende tankesett, evnen til å kunne regulereemosjoner, evnen til problemløsning, oppmerksomt nærvær, sosial kompetanse ogsosialt ansvar.

De siste årene har vi iBærum kommune satt psykisk helse på dagsorden i bærumsskolen. Mange ulike tiltaksørger for at våre elever utvikler solid sosial og emosjonell kompetanse og ensunn psykisk helse. I tillegg starter vi nå «Prosjekt ROBUST».
Målet med prosjektet er åstyrke elevenes evne til å håndtere utfordringer de kan stå overfor gjennom åøke deres sosiale og emosjonelle kompetanse, i tillegg til å øke motivasjonenfor skolearbeidet. Internasjonal forskning tyder på at slike tiltak har flerepositive effekter, men det er behov for mer forskning som er gyldig for norskeelever som begynner på ungdomsskolen. SkoleforskerenMichael Fullan (2012) fremsetter også egenskapen «character» som en av de seksviktigste kompetansene for fremtiden.
I «Overordnet del – verdier ogprinsipper for grunnopplæringen» fremsettes tretverrfaglige temaer for opplæringen i skolen: «Folkehelse og livsmestring»,«Demokrati og medborgerskap» og «Bærekraftig utvikling». En viktig del avlivsmestring handler om at elevene har en god psykisk helse og utvikler sinsosiale og emosjonelle kompetanse. Livsmestring og psykisk helse handler om åfå verktøy og strategier til å mestre de utfordringene som livet stadig tilbyr.
Nå har Bærum kommune startetet samarbeid med Læringsmiljøsenteret og Handelshøgskolen ved Universitetet iStavanger om å delta i forskningsprosjektet «Prosjekt ROBUST» som skal ledes avprofessorene Mari Rege og Edvin Bru ved UiS.
Læringsmiljøsenteret vil sørgefor opplæring av våre lærere slik at de selv kan drive tiltaket blant sineelever. De vil også lage et undervisningsopplegg med tilhørende materiell forelevene. Materiellet skal ta for seg de fem hovedtemaene: Lærende tankesett,evne til å kunne regulere emosjoner, evne til problemløsning, oppmerksomtnærvær, sosial kompetanse og sosialt ansvar. Innholdet i temaene er basert påveldokumenterte og anerkjente metoder for å fremme sosial og emosjonell læring.
For elevene betyr prosjektetat halvparten av alle 8. trinns elever på elleve ungdomsskoler får opplæring ilivsmestring én time i uken i 20 uker. De andre klassene vil værekontrollgrupper og få undervisning i filosofi og retorikk.
Klassene vil bli tilfeldig fordeltpå de to undervisningsoppleggene. Når elevene går i 10. klasse vil de som hardeltatt i det alternative undervisningsopplegget med undervisning i filosofi ogretorikk motta Robust. Alle elevene vil derfor få både opplæring i «ROBUST» ogfilosofi og retorikk på ungdomstrinnet. De ulike temaene er basert påveldokumenterte og anerkjente metoder for å fremme sosial og emosjonell læring.
I forbindelse medforskningen vil elevene bli bedt om å fylle ut spørreskjema. Noen elever vilogså bli invitert til å delta i intervju. Temaene vil handle om opplevelse avskolerelaterte forhold, i tillegg til sosiale og emosjonelle ressurser ogutfordringer. Bærum kommune vil gi tilgang til karakterer og resultater pånasjonale prøver og andre kartleggingstester gjennom ungdomskolen for eleversom deltar i studien.Det vil naturligvis sikres full anonymitet på fagligeresultater. For at eleven skal kunne delta i forskningen, må foresatte gisitt samtykke. Det vil være frivillig å delta i studien, og de foresatte kannår som helst trekke samtykket til sitt barns deltakelse uten å oppgi noengrunn.
På sikt håper vi at vi har så godeerfaringer at de kan spres videre i bærumsskolen. Dette ser jeg frem til åfølge tett videre.