Respekten for velgerne

Det foregår i øyeblikket en debatt om Bærum Høyres indre liv. Temaene er fraksjonsvirksomhet, maktkamp og nominasjon til neste kommunevalg. Jeg ber alle om å besinne seg.

Bærum Høyre er blant landets største Høyre-foreninger. Partiet har i en årrekke bidratt til positiv utvikling i kommunen vår, ja, så positiv at Bærum i 2021 vant NHOs kommune-NM.

Ved høstens valg fikk vi 40,3 prosent av avgitte stemmer. Velgerne viste oss også denne gangen stor tillit som vi plikter å forvalte med ydmykhet og respekt.

Ole Kristian Udnes sier i Budstikka 15. november at Henrik Asheim (lederkandidat) begikk en feil da han uttrykte glede over at Lisbeth Hammer Krog ønsker gjenvalg som ordfører. Han mener videre at Asheim hører hjemme i rikspolitikken. Det skal ikke rare fantasien til for å forstå at Udnes vil ha begge de to vekk fra den politiske arenaen i Bærum.

Jeg er enig med Udnes i at partiet er samlet, men for meg er hans innlegg bevis på at vi er et parti med store motsetninger. Når han lufter sine synspunkter, bringer han debatten ut i åpent lende. Det betyr at vi andre må flagge vår oppfatning.

Selv gikk jeg inn i politikken med enorm respekt for velgerne og det mandat de år etter år har gitt oss. Respekten min for lokalpolitikere var også stor. Nå ser jeg at også de bare er mennesker som kjemper sine kamper – like mye mot hverandre som sammen mot et felles mål.

Vår oppgave som politikere er å bidra til at Bærum blir en enda bedre kommune å bo og arbeide i og en kommune som leverer stadig bedre tjenester til innbyggerne.

Den jobben bør vi bruke all vår energi på. Uenighet og prioriteringer må behandles i de fora og på de møteplasser der sakene hører hjemme. Vi kan ikke bruke kreftene på maktkamper og trekke hverandres motiver i tvil.

Akkurat nå gjelder det valg til styret i Bærum Høyre. Valgkomiteen har lagt frem sin innstilling for behandling i mandag årsmøtet 29. november. Det er full anledning til å stille motkandidater i årsmøtet om man det skulle ønske.

Jeg mener at vi er heldige når ett av Høyres største fremtidshåp, Henrik Asheim, har takket ja til å stille som lederkandidat. Det er lite som tyder på at han får hendene fulle i regjeringsapparatet med det første.

Ut fra lederspørsmålet spinnes det en debatt om hvem som skal være ordførerkandidat i 2023. Det er prematurt, for å si det mildt. Nominasjonsprosessen vil gå sin gang når den tid kommer. Noen vil få forventningene sine innfridd, andre vil bli skuffet. Det er demokratiets vesen.

Jobben vår nå er å levere på det vi lovet velgerne før stortingsvalget. Det er slik vi legger grunnlaget for å be om fornyet tillit i 2023.

Vi gjør det ikke ved å så splid. Da ødelegger vi limet i partiet og spiller hverandre dårligere i stedet for bedre. Ikke minst er det respektløst overfor velgerne. Vi skylder dem å løse konflikter – ikke å skape dem. Vi må besinne oss.