Restaurering av myr i Bærum

MDGs representant i Bærums Hovedutvalg for klima, miljø og utvikling (KLIMU), Cathinka Bergem, uttalte i et oppslag i Budstikka 21/10 at de borgerlige partiene bør satse på restaurering av myr som et tiltak for å redusere klimagassutslipp. Svaret er: Det gjøres allerede!

– Det gjøres allerede, skriver Morten Skauge (H) på kravet om restaurering av myrer i Bærum. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

Regjeringen Solberg la i 2015 frem stortingsmeldingen «Natur for livet — Norsk handlingsplan for naturmangfold», der restaurering av myr var et av mange tiltak. Bærum har fulgt opp initiativet og i 2022 ble Tranbymyra og Vassmyr, som til sammen utgjør rundt 90 dekar, restaurert.

Hovedutvalg for miljø, idrett og kultur fattet i mai i fjor vedtak om å videreføre arbeidet gjennom kartlegging og planlegging av restaurering av Semsmåsan, Jongsmyr, Breimåsan og eventuelle andre aktuelle myrer i kommunen. Breimåsan er i etterkant inkludert i Ramsås naturreservat, som ble vedtatt utvidet i desember i fjor. Det forventes videreføring av arbeidet med restaurering av alle de tre aktuelle områdene i løpet av 2024, i samarbeid med Statsforvalteren og Miljødirektoratet.

De felles politiske satsingene fra Høyre, Venstre, FrP og KrF som ble presentert i forkant av kommunestyrets konstituerende møte 18. oktober i år utgjør bare noen av initiativene MDG og resten av mindretallet kan forvente fra flertallet de neste fire årene. Politikk vi allerede har gjennomført i årevis har nok ikke samme nyhetsverdi, selv om resultatene er gode.