River du ned regnbueflagg, kjøper vi nye

Budstikka skriver at regnbueflagget på Bekkestua skole er revet ned kort tid etter det ble hengt opp. Dette er trist og bekrefter at pride er en nødvendig markering.

Haakon Veum er kommunestyrerepresentant og leder av Hovedutvalg for barn og unge. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

Pridemarkeringen skal vise at kjærligheten er for alle, at alle fortjener å leve frie liv uten diskriminering, hat og vold, og at alle fortjener like rettigheter. Markeringen er spesielt viktig i år etter terrorangrepet i fjor.

Juni er over store deler av verden pridemåneden der det settes ekstra fokus på skeives rettigheter og levekår. Det er dessverre slik at skeive har dårligere levekår enn heterofile på grunn av diskriminering. Bærum kommunes egen kartlegging viser at skeive utsettes for diskriminering i vår kommune.

Vi hører stadig kommentarer som stiller spørsmål ved om pride er nødvendig, folk som spør om når heterofile skal få en parade, eller kommentarer om hvorfor skeive må være så synlige. Da bør man reflektere over hva pride er. Pride kom til som et svar på undertrykkelse og er en frihetskamp der målet er like rettigheter og et fritt liv.

For skeive ligger det mange offer bak noe så grunnleggende som å få leve livet sitt i fred. Vi skal derfor ha respekt for pride og hvordan bevegelsen tillater oss alle å leve friere og bedre liv.

Vi skal også si tydelig ifra at enhver bæring, skeiv, heterofil eller ingen fil, skal ha samme rett til å være en naturlig del av det offentlige rom.

Like trist som selve saken om at flagget var revet, ned var å se kommentarfeltet til Budstikka.

Avisen delte saken på sin egen Facebook-side. I kommentarfeltet var det flere kommentarer som støttet hærverket, og det var og ufine og konspiratoriske kommentarer mot både pride og skeive.

Vi kan ha ulike syn på ting her i kommunen. Det som ikke er ok, er å ødelegge offentlig eiendom.

Kommunens reaksjon bør være at hver gang et regnbueflagg rives ned, så erstattes det med et nytt. Jo flere flagg som rives ned, jo mer skattepenger går til å erstatte dem.

Om du river ned et regnbueflagg for å ødelegge markeringen, så vil mer av skattepengene du betaler inn, gå til formålet. Hærverket vil dermed virke mot sin hensikt.

Pride er relevant i undervisningen i skolen, og derfor er det ekstra fint at skolene våre viser støtte til markeringen. I læreplanens overordnede del står det for eksempel:

«God dømmekraft hos den enkelte er nødvendig for å ivareta personvern og respekt for privatlivet. Respektløse og hatefulle ytringer skal ikke aksepteres i skolen. Elevene må øves i å opptre hensynsfullt og utvikle bevissthet om egne holdninger.»

Bekkestua er en god skole, og jeg er glad de benytter pride til å lære elevene om mangfold og respekt for hverandre. Jeg heier på skolen og ser frem til regnbueflagget er oppe igjen.