Rødgrønn skattesmell for vanlige folk

Hvem Arbeiderpartiets såkalte vanlige folk egentlig er, er neimen ikke godt å vite. Jordmødre, journalister, psykologer, konduktører og politibetjenter er det tydeligvis ikke. Det er bare noen av yrkesgruppene som kan vente seg en skattesmell ved et regjeringsskifte. Med Ap, Sp og SV blir det vanlige folks tur til å betale mer skatt.

– Asker og Bærum er fullstendig avhengig av yrkesgruppene som vil merke de rødgrønnes skatteøkninger. Rødgrønn skattepolitikk er ikke en håndsrekning til vanlige folk i Asker og Bærum, skriver Hårek Elvenes.

170.500 skattytere i Akershus kan få økt skatt med rødgrønn regjering, ifølge beregninger fra Statistisk sentralbyrå.

Asker og Bærum er fullstendig avhengig av yrkesgruppene som vil merke de rødgrønnes skatteøkninger. Dette er vanlige folk i nøkkelfunksjoner som vil merke at utbetalingene på lønningsdagen blir mindre, dersom de rødgrønne vinner valget. Rødgrønn skattepolitikk er ikke en håndsrekning til vanlige folk i Asker og Bærum.

En samlet venstreside foreslår å øke inntektsskatt for visse yrkesgrupper.

• Sosialistisk Venstreparti og Rødt vil begge øke inntektsskatten for alle som tjener over 600.000 kroner.
  • Ap og Sp har foreslått økt inntektsskatt for de som tjener over 750.000 kroner.
  • MDG vil øke skatten for alle som tjener mer enn 700.000 kr.

Nye målinger viser at om det skulle bli et rødgrønt flertall etter høstens valg, så er det sannsynlig at en ny regjering vil bli avhengig av både SV og Rødt eller MDG.

I Akershus ville 170.500 personer fått økt skatt med SV sitt skatteopplegg, og 103.300 med Ap sitt skatteopplegg, basert på beregninger fra Statistisk sentralbyrå.

Totalt er det om lag 1,2 millioner nordmenn som tjener over 600.000 kroner og 660.000 nordmenn som tjener over 750.000 kroner. I praksis betyr det at følgende yrkesgrupper kan få økt skatt ved et regjeringsskifte, ifølge Statistisk sentralbyrå (2020-tall, med gjennomsnittlig årslønn over 600.000 kroner): jordmødre, journalister, maskiningeniører, psykologer, kiropraktorer, regnskapsførere, politibetjenter, biologer, landskapsarkitekter og konduktører.

Totalt sett er det over en million nordmenn som vil få mindre å rutte med. Den største forskjellen i Norge er mellom de som har jobb og de som står utenfor arbeidslivet. Å trygge jobbene og skape nye jobber vil gjøre mer for å redusere ulikhet enn venstresidens skatteøkninger.

Problemet i Norge på vei ut av koronakrisen er ikke at vanlige folk skatter for lite. La folk i helt vanlige og uunnværlige jobber slippe skatteøkninger.

Vanlige folk, for å bruke Arbeiderpartiets forslitte frase, fortjener ikke økte skatter. Det skaper hverken flere arbeidsplasser eller trygger velferden på sikt. Med Ap, Sp og SV blir det vanlige folks tur til å betale mer skatt.