Ruter skuffer, igjen

Hverken kundene eller klimaet har tid til å vente – nå må Viken og Oslo som eiere av Ruter sørge for et mer attraktivt kollektivtilbud.

innlegg i Budstikka i februar uttrykte vi skuffelse over at Ruter enda ikke hadde lansert en prismodell som er tilpasset den nye arbeidshverdagen med mer bruk av hjemmekontor. Nå kommer Ruter med flere skuffende nyheter: Rutetilbudet skal kuttes.

Siw og Haakon, Ruter
– Ruter øker prisene, har avleggse prismodeller og reduserer rutefrekvensene, skriver Haakon Christopher Sandven og Siw Wikan.

En rekke bussruter får redusert frekvens, noe som vil føre til at kollektivreiser blir mindre attraktive og flere vil velge bilen istedenfor. Dette er dårlige nyheter for både pendlere og klimaet. 

Nå er det på tide at Viken fylkeskommune og Oslo kommune som eiere av Ruter, tar i bruk styringsretten. Skal vi nå klimamålene våre, må kollektivtilbudet forbedres – ikke kuttes. 

Gjennom hele pandemien har Ruter opprettholdt rutetilbudet, men så snart smitteverntiltakene oppheves, velger imidlertid Ruter å kutte i tilbudet. 

Ifølge en rapport fra TØI (Transportøkonomisk Institutt) mistet kollektivtransporten en tredjedel av de reisende under pandemien. Folk valgte hjemmekontor og bil istedenfor. 

Dette medførte dramatiske inntektstap for både Ruter og andre kollektivselskaper. Da er det naturligvis forståelig at man ønsker å ta grep – men her burde man hatt litt mer is i magen. Folk trenger tid til å venne seg til å bruke kollektivtransport igjen, og vaner tar tid å endre. 

Da må man gi det lenger enn bare knappe to måneder. Ville det ikke vært klokere av Ruter å gjøre tilbudet mer attraktivt istedenfor, for på den måten å øke kundegrunnlaget og omsetningen igjen?

I rapporten «Kollektivtransport og byutvikling» har TØI sett på hvilken effekt ulike endringer i kollektivsystemet i flere byer har hatt. Etter å ha analysert resultatene kommer TØI med tydelige anbefalinger. 

Høyere frekvens og hastighet og direkte forbindelse er viktig for å få flere til å benytte kollektivtransport. Viktigere enn eksempelvis gangavstand til holdeplassene. 

I Bærum mistet vi for noen år siden flere direktelinjer til Oslo, og mange av oss må benytte en kombinasjon av to kollektivtransportmidler for å reise til jobb. Mange opplever dette som både tungvint og tidkrevende. Nå får vi altså i tillegg redusert frekvens på bussrutene. 

I TØI-rapporten trekkes også lavere takster frem som et viktig virkemiddel for å øke kollektivandelen. Ruter gjør altså nøyaktig det motsatte av det TØI anbefaler.

Både Viken, Oslo og Bærum har vedtatt meget ambisiøse klimastrategier. Her i Bærum er målsettingen å redusere klimagassutslippene med 65 prosent innen 2030. Ett av de viktigste virkemidlene for å redusere utslippene er å få flere til å velge kollektivtransport istedenfor bilen. 

I Høyre mener vi den beste måten å øke kollektivandelen på er å gjøre kollektivtransport mer attraktivt. Det gjør man ved å øke frekvens og redusere pris. 

Det vi opplever nå er det motsatte. Ruter øker prisene, har avleggse prismodeller og reduserer rutefrekvensene. Det kan ikke være noen tvil om at dette gjør det fristende for mange å velge bilen istedenfor.