Samarbeidet med tillitsvalgte styrkes

SVs Gjermund Skaar skriver i et innlegg i Budstikka 31.10. som handler om Bærum kommunes Utvalg for samarbeid at Høyre «knebler alternative stemmer». Det er feil.

Foto: Morten Larsen

Bakgrunnen for Skaars påstand er at kommunestyret i forbindelse med konstitueringen 18. oktober vedtok å endre utvalgets status fra et vedtaksorgan til et rådgivende organ. Det skyldes at et politisk mindretall, bestående blant annet av SV, i foregående periode politiserte utvalgets arbeid ved å fremme og vedta politiske forslag som de facto ikke hadde støtte hos kommunens folkevalgte flertall. Det er udemokratisk og i strid med den konsensusorienterte arbeidsformen Utvalg for samarbeid i Bærum var ment å ha.

Å overlate politiske vedtak til folkevalgte organer er ikke å kneble alternative stemmer, det er å ha respekt for demokratiet. Skaar trekker frem den norske arbeidslivsmodellen, men viser at han har misforstått hva den handler om når han skriver at «Problemet for Høyre er at de er i mindretall, opposisjonspartiene og fagforeningene har hatt flertall i utvalg for samarbeid.» Partssamarbeidet handler om dialog, ikke om at et folkevalgt mindretall søker samarbeid med ikke-folkevalgte representanter for å fatte politiske vedtak som går på tvers av kommunestyrets vilje.

Høyre er opptatt av at dialogen mellom tillitsvalgte, folkevalgte og Bærum kommunes administrative ledelse er god. Vi tror kommunens ansatte kan spille en viktig rolle i kommunens omstillings- og innovasjonsarbeid, og i utviklingen av tjenestetilbudet til innbyggerne. Det er årsaken til at vi foreslo å øke de tillitsvalgtes representasjon i Utvalg for samarbeid fra tre til seks representanter. Det vil gi alle organisasjonene som deltar i dialogen med kommunedirektøren muligheten for fast plass i utvalget. Det innebærer en klar styrking av de tillitsvalgte representasjon og vil bidra til at flere alternative stemmer får komme til orde. Et konsensusorientert Utvalg for samarbeid der politikere og tillitsvalgte evner å samle seg i sine råd vil være verdifullt både for kommunens ansatte og for Bærums innbyggere.