Samme mål – men urimelige utsagn

«Alle som bor i Bærum, ønsker seg en grønn og trivelig bygd. Men vi må kunne ha to tanker i hodet samtidig. Vi skal leve i Bærum, men vi må også legge til rette for videre utvikling.» Et bredt flertall i planutvalget i Bærum er hjertens enig i disse ordene som Øyvind Gedde skriver i et innlegg i Budstikka 1. september.

Planutvalgets medlemmer, Elisabeth, Mathias, Tone og Terje ute
Bygge- og deleforbud vil ramme noen ganske få på en uheldig måte, men det sikrer samtidig noe så viktig som likebehandling av grunneiere og forutsigbarhet for alle innbyggere i Bærum, skriver Høyres gruppe i planutvalget, fra venstre Mathias Opdal Weseth, Tone Strand Molle, Terje Hegge og Elisabeth H. Gjølme. Foto: Privat

Men vi må ha nødvendige virkemidler for å styre mot det målet. Det har vi ikke etter at Statsforvalteren, med departementet på sin side, har endret klagepraksis.

Skal vi nå de målene Øyvind Gedde etterspør, må vi få nye verktøy i verktøykassen. Nettopp for å behandle alle likt og etablere et regelverk som gir et grønt og moderne Bærum, må vi ta en fot i bakken.

Bygge- og deleforbud vil ramme noen ganske få på en uheldig måte, men det sikrer samtidig noe så viktig som likebehandling av grunneiere og forutsigbarhet for alle innbyggere i Bærum.

Brevet fra kommunen til grunneiere går ut i disse dager. Nye bestemmelser skal diskuteres i høst, forslag skal legges ut på høring – og endelig behandling blir i kommuneplanens arealdel våren 2023. Raskere kan ikke denne prosessen gå.

Vi vil understreke at det kun er tomtedeling og nye boenheter som omfattes. Mindre byggesaker som påbygg, tilbygg og garasjer, behandles som før.

Slik bevarer vi det grønne preget i Bærum.

Skal vi klare å innfri forventningene om et grønt Bærum og samtidig møte kravene til nye boliger i moderne boområder, har Høyre to tanker i hodet samtidig.

Vi vil begrense fortetting i småhusområder og bevare viktig stedsidentitet. Eneboliger skal ikke fortrenges av blokker. Dette hindrer selvfølgelig ikke dem som har store tomter, å dele disse og bygge en ny bolig. Slik bevarer vi det grønne preget i Bærum.

Og så vil det meste av veksten komme i prioriterte sentrumsområder. Sandvika, Fornebu, Lysaker, Høvik og Nedre Stabekk tåler vekst og fortetting. Her vil det de neste 20 årene bli modernisert og utviklet.

Både yngre og eldre ønsker å bo urbant i leiligheter. Og vi skal legge til rette for gode bomiljøer og trivsel med service- og handelstilbud, grøntanlegg, torg og møteplasser.

Ett område krever særlig omtanke. Det er Bærum Vest. Her må det åpnes for utvikling, selv om det er bred politisk enighet om å ikke bygge ned dyrket og dyrkbar jord.

Vi ser muligheter for vekst både på Vøyenenga og Rykkinn. I et fremtidsperspektiv vil også Avtjerna kunne åpnes kanskje for dem som vil bo i landlige omgivelser med hjemmekontor, netthandel og fremtidsteknologiens transportløsninger.

Øyvind Geddes karakteristikk av planutvalget som «vårt nye diktatur» og om lederens «lederstil, eller mangel på sådan», er pussige og har ingen ting med virkeligheten å gjøre. Det står selvsagt for hans regning. Høyre er helt uenig i beskrivelsene.

Med fire medlemmer av ni er Høyre det ledende partiet i planutvalget. I saken om bygge- og deleforbud var det et samlet planutvalg, minus Fremskrittspartiet, som ba administrasjonen varsle forbud. Endelig vedtak tas i oktober. Vi mener det vil sikre en forsvarlig likebehandling – nettopp det Gedde etterspør.