Sammen om bedre ressursbruk i Bærum

Klimaarbeid handler om mer enn bare hva vi slipper ut innenfor kommunens grenser. De indirekte utslippene er fem ganger større enn de direkte utslippene og må reduseres betydelig for å nå klimamålene. Kommunestyret i Bærum vedtok nylig en ambisiøs klimastrategi. Mye av diskusjonen både i kommunestyresalen og i media i etterkant handlet om at de direkte utslippene skal reduseres med minst 65 prosent innen 2030.

Det er viktig – men samtidig er det minst like viktig å redusere de indirekte utslippene. Derfor har vi vedtatt at Bærum skal være en foregangskommune innen sirkulærøkonomi. Enkelt fortalt handler sirkulærøkonomi om å bruke ressursene våre bedre og lenger. Både kommunen og innbyggerne må bli flinkere på dette, og Bærum kommune har store ambisjoner.

Vi skal blant annet jobbe for at det bygges flere plusshus, altså bygninger som i løpet av sin levetid produserer mer energi enn de forbruker. Vi skal redusere energiforbruket gjennom i større grad å installere solceller og varmepumper i kommunale bygg. Vi skal redusere utslipp og avfall både på byggeplasser og i egne bygg.

I tillegg skal vi finne ut hvordan vi kan få til mer CO2-fangst. Ikke minst skal møbler og materialer i kommunale bygg gjenbrukes, og vi skal stoppe bruk av engangsplast i egne virksomheter.

Summen av disse tiltakene tar oss langt på vei, men vi trenger også hjelp fra dere innbyggere for å komme i mål.

Noen partier på venstresiden vil redusere utslippene gjennom innføring av strenge reguleringer og avgifter. Høyre mener det er en bedre løsning heller å legge til rette for at det blir enklere å ta bærekraftige valg. Vi mener det er bra at kommunen gir råd og tilskudd slik at det blir enklere og billigere å velge fornybare energikilder hjemme.

Vi har fått gjennomslag for mobile avfallsstasjoner flere steder i Bærum – slik at du skal slippe å kjøre helt til Isi hver gang du skal kaste noe. Gjenbrukslokaler skal på plass slik at du kan levere eller kjøpe brukte klær, møbler, elektronikk og lignende.

I Høyre jobber vi målrettet for at Bærum skal å være en foregangskommune innen sirkulærøkonomi. Det kommer til å kreve en innsats fra oss alle, men med spennende tiltak som skal gjøre det enklere å leve bærekraftig, har vi tro på at vi skal komme i mål sammen.