Selvsagt følger Høyre programmet

Høyres motstand mot å innføre avgift på innfartsparkeringer «fremstår som et forsøk på å opprettholde et valgløfte», skriver Budstikka på lederplass 12. mai. Som om det å holde noe man har lovet skulle være noe negativt. Selvsagt fører Høyre den politikken vi gikk til valg på i 2019 og har nedfelt skriftlig i vårt program.

«Høyre er arrogante og feige», sa Arbeiderpartiets Marianne Rieber-Mohn ifølge Budstikka under Hovedutvalg for miljø, idrett og kulturs (MIK) behandling av saken torsdag i forrige uke. Hun mener Høyre burde høre folks syn på saken og påpekte at «ting skjer i samfunnet vårt innen biltrafikk og mobilitet, og det må vi ta innover oss», i følge samme avis.

Høyre har ikke for vane å gi politiske motstandere negative karakteristikker for å ha et annet syn enn oss. Vi mener imidlertid Rieber-Mohn og hennes partifeller ikke følger med i timen. Javisst skjer det mye innen biltrafikk og mobilitet. En følge av pandemien er for eksempel at folks reisemønstre er kraftig endret. Færre enn før reiser kollektivt og flere kjører bil. Ruter opplever kraftig svikt i inntektene og har måttet kutte i tilbudet.

Gratis innfartsparkering er beviselig et lokalt klima- og miljøtiltak som virker. Det fører til at flere setter fra seg bilen og reiser kollektivt til jobb, etter at de har levert i barnehagen om morgenen eller før de skal på butikken om ettermiddagen. Som Budstikka har skrevet om flere ganger er gratis-parkeringer som Jar, Gjønnes og Avløs ofte fulle tidlig om morgenen, mens det er glissent med biler hele dagen ved BaneNORs betalingsparkering ved Høvik jernbanestasjon.

Mange har tilgang til gratis parkering på arbeidsplassen og det er ingen grunn til å tvile på at flere ville tatt bilen hele veien til Oslo dersom det innføres p-avgift ved T-banen. Man kan gjerne mene at folk som bor 1-3 km unna et T-banestopp burde gå eller sykle, men ønsketenkning gir ikke resultater. At parkeringen blir full før alle har rukket å finne plass er snarere et argument for å etablere flere plasser enn å innføre betaling. Et tiltak som er aktuelt, er å knytte bruk av plassene ved T-banens stasjoner til billett eller månedskort. Det vil sikre at de som benytter plassene faktisk reiser kollektivt.

Bærum Høyre arbeider for tiden med valgprogrammet for neste kommunestyreperiode. Der vil vi beskrive hvilken politikk Høyre skal arbeide for når det gjelder biltrafikk og mobilitet i neste 4-års periode. Vi vil svært gjerne ha innspill fra Bærums innbyggere, enten de har meninger om innfartsparkeringer eller andre spørsmål. Vi kan ikke love at vi er enige med alle, men at vi kommer til å holde det vi lover.