Senterpartiets budsjettprioriteringer

Senterpartiets gruppeleder i Bærum, Ragnar Molland, skriver i Budstikka 12. desember om de borgerlige partienes budsjettopplegg for neste 4-års periode. Flere av forslagene ramses opp, blant annet tiltak for å styrke arbeidet med å rekruttere kommunalt nøkkelpersonell som sykepleiere, pedagogisk personell i barnehagene og barneskolelærere, økt innsats i arbeidet med psykisk helse blant barn og unge, styrking av dagaktivitetstilbudet for mennesker med utviklingshemming og økte tilskudd til idretten. Alt sammen viktige satsinger som vil komme mange bæringer til gode.

Molland skriver at han tror «flere blir sittende skuffet på julaften når dette skal smøres utover», innforstått at satsingene er for svake og at det derfor ikke vil utgjøre noen forskjell for dem som er prioritert. Der tar nok Molland feil. Et rekrutteringstilskudd på 20.000 kroner kan være akkurat det som gjør at en barnehage i Bærum får tak i den pedagogen de har behov for. Økt innsats i arbeidet med psykisk helse blant unge kan gjøre en ungdoms jul god, i stedet for dårlig. Flere ressurser til dagaktivitetstilbudet kan bidra til an en som står utenfor arbeidslivet kommer i aktivitet, og blir en del av et fellesskap. Stort mer verdifull kan politikk knapt bli.

Sp fremmet ingen egne forslag om å styrke budsjettet på de postene Molland nevner i sitt innlegg, men foreslo et uspesifisert kutt på 100 millioner kroner i «administrasjon». Hva et slikt kuttforslag ville bety dersom det hadde blitt vedtatt kunne ikke Sp selv svare på i kommunestyrets budsjettdebatt, men innenfor området partiet pekte på ligger blant annet budsjettpostene for kommunens økonomistyring, arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap, oppfølging av og service til kommunens innbyggere, oppfølgingen av kommunens klima- og miljøarbeid og tiltak som bidrar til økt kompetanse og velferd blant kommunens medarbeidere. Et kutt på disse områdene i den størrelsesorden Sp ønsker kan ikke karakteriseres som et tynt lag med smøring, men snarere som et bombenedslag i kommunens sentraladministrasjon.

Høyre kan forsikre Senterpartiet om at budsjettet som nå er vedtatt av de borgerlige partiene i Bærum både vil gi et godt velferdstilbud for Bærums innbyggere og sikre fortsatt ansvarlig styring av kommunens økonomi. Det er fristende å ønske Molland god jul!