Skal ikke befolkningen på Fornebu få reise til hytta? Skal ikke de voksne få handle på Storsenteret?

Statens vegvesen og Statsforvalteren vil overkjøre lokaldemokratiet. I Budstikka 31. august kan vi lese at Statens vegvesen og Statsforvalteren fremdeles har innvendinger mot Bærum kommunes nye arealplan. De fremmer innsigelse, som det heter på byråkratspråket. Når det fremmes en innsigelse, setter det en stopper for planen, med mindre innsigelsen blir løst.

Å fremme en innsigelse er et svært kraftig virkemiddel og skal bare brukes når en kommune har vedtatt planer som er i strid med nasjonale eller regionale interesser. En innsigelse setter i realiteten lokaldemokratiet til side.

Hva er det så disse statlige organene er imot?

For det første at innbyggerne på Fornebu skal få disponere egen bil. De vil bygge leiligheter uten mulighet for parkering. Dette selv om nesten alt av nybilsalget nå er utslippsfrie elbiler.

Det er kostnadene ved Fornebubanen som blir brukt som argument. Hindrer man innbyggerne i å eie bil, vil flere ta banen, er logikken. Dette er en svak argumentasjon. Skal ikke befolkningen på Fornebu få reise til hytta? Skal de ikke få besøk av familie, venner, håndverkere og andre som kanskje ikke bor langs banetraseen? Skal barn og ungdom på Fornebu ikke få bruke de kommunale godene andre i kommunen får, som idrettsparken og svømmehallen på Rud? Skal ikke de voksne få handle på Storsenteret, eller ta en tur til julemarkedet på Bærums Verk?

Det er mange gode argumenter for å bygge boliger med nok parkeringsplasser på Fornebu. Vi ønsker ikke slike tilstander som det er på Nesbru i Asker, hvor parkeringsplasser er et veldig knapphetsgode, og plassene omsettes for nærmere millionen. Vi ønsker ikke at bare rikinger skal ha mulighet til å eie bil.

Den andre innsigelsen handler om hvor høyt og tett det skal bygges langs Kolsåsbanen. Byråkratene hos Statsforvalteren vil nærmest ha en mur av betongblokker langs banen fra Jar til Kolsås. Vi som stiller til valg for Bærum Høyre, ønsker en annen utvikling.

Hvordan det skal bygges i en kommune, er nesten selve kjernen i hva lokalpolitikk og lokaldemokrati handler om.

Vi i Høyre vil bevare Bærums grønne preg og kun tillate sterk fortetting i utvalgte knutepunkter, som Fornebu, Lysaker, Bekkestua og Sandvika. Langs Kolsåsbanen ønsker vi en moderat fortetting.

Denne moderate fortettingen må vi få lov til å vedta uten å bli overkjørt av staten. Det er ingen regionale eller nasjonale interesser som lider veldig av en moderat fortetting her.

Banen er stappfull fra Avløs om morgenen, og kapasiteten blir brukt. Statsforvalteren fremmer innsigelse på et svært tynt grunnlag her – nærmest ideologisk fundert.

Jeg mener derfor at Statens vegvesen og Statsforvalteren bør trekke innsigelsene til Bærum kommunes arealplan. De er dårlig funderte og langt unna hva befolkningen i kommunen ønsker.

Statens vegvesen og Statsforvalteren bør ha mer respekt for godt forankrede lokale vedtak enn dette.