Skjermbruken blant barn og unge bør ned
Skjermbruk blant barn og unge både i skolen og på fritiden er et tema som mange er opptatt av. Mange mener den samlede bruken har gått for langt, noe jeg som samfunnsengasjert forelder, er enig i.
I skolen har læringsbrettet åpnet opp for mange ulike metoder for læring og tilpasset undervisning til den enkelte elev.
Trykte læringsmidler viser seg å være bedre for blant annet leseutholdenhet og for å huske det vil leser.
Det er den gode læreren som har skaper den gode skolen. Skole og lærer har derfor best forutsetninger til å vurdere hvilke verktøy og læringsmidler som gir størst læringsutbytte.
Når leseferdighetene i grunnskolen går ned, er et av virkemidlene å gi skolen og lærere handlingsrommet de trenger for å velge både papir og læringsbrett i undervisningen. Dette har Bærum Høyre programfestet. Det kan for eksempel være midler til å styrke lærerens kompetanse og til innkjøp av trykte læringsmidler.
De siste årene har trykte læremidler vært budsjettvinner, og det har vært bevilget 32 millioner kroner til dette formålet.
I valg av verktøy og apper bør skolen ta med seg foreldreperspektivet: Det bør være enkelt å følge undervisningen til egne barn uansett hvilke forutsetninger foreldre har i digital kompetanse.
Utviklingen i mobilbruk hos ungdom er bekymringsfull. Bruk av mobiltelefon i skoletiden og friminutt retter fokuset ned når blikket burde vært løftet opp i dialog, lek og sosial kontakt med medelever. Bruk av sosiale medier kan være inkluderende, men mange opplever imidlertid ekskludering og utestengelse i skoletiden som følge av bruken. Her må vi lytte til skolenes forslag til løsninger og gjennomføre tiltak som sikrer en god skolehverdag for alle.
Vi foreldre må bidra der vi kan. Utenfor skoletiden kan organisert aktivitet og flere møteplasser for ungdom være med på å redusere mobilbruk og skjermtid.
Bærum Høyre viderefører og utvider fritidsstipendet for barn og unge slik at alle får mulighet til å delta på fritidsaktiviteter. Vi ønsker å etablere flere attraktive møteplasser for barn og ungdom i nærmiljøet.
Summen av tiltakene har som målsetting å komme barn og unge til gode – i form av økt mestring og læring i skolen og en fritid fylt med meningsfylte og inkluderende aktiviteter der skjermbruk får mindre plass.