Skoler vi ønsker og trenger

Valgfrihet og mangfold sikrer et godt og helhetlig skoletilbud for alle. En kombinasjon av offentlige og private skoler er viktig for å oppnå dette.

Foto: Privat

Når regjeringen nå vil stramme inn muligheten til å etablere friskoler, innebærer det et tap. Først og fremst for barn og unge som får et snevrere skoletilbud, men også for næringslivet som etterspør kompetansen disse skolene tilbyr.

I Bærum har vi et allsidig skoletilbud, der private skoler er et supplement og alternativ for elever som av ulike grunner ønsker et annet tilbud enn det offentlige. Denne bredden gir valgfrihet og muligheter som i seg selv er et mål. Variasjon og gode resultater, i både de private og offentlige skolene, gjør oss stolt av det helhetlige skoletilbudet i Bærum.

Regjeringen vil fjerne adgangen til å opprette private skoler som har en særskilt profil og skoler som tilbyr et alternativ til den offentlige skoles yrkesfaglige opplæringstilbud. 

I Bærum er den populære skolen Norges Realfagsgymnas ungdomsskole (NRG-U) et eksempel på en profilskole som ikke vil kunne utvide sitt tilbud og som vi ikke vil få flere av. I påvente av lovbehandlingen har regjeringen stanset behandlingen av søknader om opprettelse av profilskoler. 

Lokalt betyr det at de planlagte NRG-U-skolene på Fornebu og i Asker går en svært usikker fremtid i møte, selv om de har søkt innen fristen og oppfyller dagens krav. Regjeringen foregriper behandlingen av nytt regelverk, en fremgangsmåte som får store negative konsekvenser for gründere og elever.

NRG-U i Sandvika er et godt eksempel på merverdien av en profilskole. Skolen, som tilbyr fordypning i matematikk, naturfag og teknologi, hadde 300 søkere til 60 plasser. 

Nasjonale prøver viser at 8.-klassingene ved NRG-U i fjor var på topp i Norge i teoretiske fag – for femte år på rad! Dette viser at profilskolen speiler et behov og ønske i befolkningen.

Når regjeringen foreslår å fjerne muligheten for å opprette og utvide skoler som NRG-U, så innskrenker de valgmulighetene for elever som ønsker et annet tilbud enn den offentlige skole kan gi. I tillegg begrenser de opprettelsen av skoler som tilbyr fordypning i fag som et samfunn i utvikling trenger.

Som folkevalgte har vi dialog med mange bedrifter. Tilbakemeldingen vi ofte får, er at det er et stort behov for realfag, IT- og ingeniørkompetanse, og at dette er vanskelig å få tak i. Målet må være et utdanningsløp som både elever og næringsliv etterspør. Da er det oppsiktsvekkende at regjeringen nå ønsker å hindre oppstart av skoler som næringslivet så sårt trenger.

Regjeringen skriver at de ønsker å legge større vekt på lokale folkevalgtes vurderinger ved behandling av søknader om godkjenninger av nye skoler og driftsendringer ved eksisterende skoler. Da ønsker vi å gi et tydelig signal om at man ikke må vedta en lov som forbyr muligheten til å opprette profilskoler som nettopp vi lokale folkevalgte vet at vi ønsker og trenger.